Basismodel
De SLK 200 waarmee wij onderweg zijn is dus het basismodel met een 1.8 liter viercilinder. Dat lijkt weinig, maar het blok perst er wel 184 pk uit wat in de praktijk meer dan voldoende is voor deze Benz. Dit testexemplaar werd voorzien van de optionele 7G-Tronic automatische transmissie. Bij de C Estate waren we niet heel enthousiast over de motor/bak-combinatie; in het geval van de SLK is dat een ander verhaal. De automaat schakelt niet alleen snel, maar ook erg soepel. Het motorgeluid van deze 1.8 is niet spannend, vandaar dat Mercedes-Benz ervoor heeft gezorgd dat er tijdens het schakelen een plof uit de uitlaat klinkt om de bestuurder toch dat beetje sportiviteit te bieden. Daarnaast draagt 7G-Tronic bij aan een zuiniger verbruik, waar het stop/start-systeem eveneens aan bijdraagt. Volgens de Stuttgarters verbruikt de SLK 6.1 liter per 100 kilometer. In gesloten toestand kwamen wij tot 6.5. Met het dak eraf en rustig cruisen haalden we een verbruik van 7.5 liter op 100 kilometer. Ga je sportief rijden, dan zal het ongetwijfeld hoger liggen. De SLK is overigens niet bedoeld om sportief gereden te worden - de nadruk ligt meer op comfort - maar toch kun je zeker lol beleven aan deze cabriolet. Hij stuurt best scherp, ligt heel behoorlijk op de weg en het onderstel is zelfs aan de stugge kant te noemen. Desalniettemin is deze Benz een heerlijke cruiser die tijdens de open momenten een glimlach op je gezicht tovert.