Een echte BMW
Freude am fahren is een groot goed voor het merk en de eigenaren. Hoewel er een voorwielaangedreven BMW in de pijpleiding zit, is de nieuwe 1 Serie op de vertrouwde BMW-leest geschoeid. De motor, versnellingsbak en aandrijving zitten op de plek waar ze volgens puristen behoren. Een logisch gevolg hiervan is dat de cardantunnel de nodige interieurruimte opslokt. Bij het vorige model resulteerde dit in negatieve kritieken, de achterbank werd een soort van strafbank. BMW heeft veel moeite gedaan om in de nieuweling meer ruimte voor de achterpassagiers te creëren, maar is daarin niet helemaal geslaagd. De middelste inzittende is nog altijd de pineut. De beenruimte achter de voorstoelen is weliswaar met ruim twee centimeter toegenomen, maar in absolute zin blijft er weinig praktische beenruimte over wanneer de bestuurder langer dan 1,80 meter is. Potentiële kopers met kinderen die de puberleeftijd naderen en die vaak met het hele gezin op stap gaan moeten een inschikkelijke huishouding hebben. Ook op de bestuurdersplek worden offers gebracht aan het rijplezier; de instap is laag en na het dichttrekken van het portier zit je diep en knus naast de hoge cardantunnel. Gelukkig vergeet je de praktische beperkingen snel, want het is meteen duidelijk dat dit een rijdersauto is.
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport
Peugeot 308 1.6 eHDi Active
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ
Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Seat Leon 1.4 TSI FR