Toitsu-kan
De 1.6 ciTD start vlot en laat ook in warme toestand horen dat hij geen benzine drinkt. Bij MPV's, en monospaces in het bijzonder, is de motor vaak vlak onder het (diepe) dashboard gebouwd. Zonder dat je een blik onder de motorkap hebt geworpen, zou je vermoeden dat het bij de Mazda 5 ook het geval is. De motor is net iets te duidelijk hoorbaar in het interieur. Kijken we echter onder motorkap, dan zien we dat het blok riant voor het dashboard gemonteerd is, dit roept de vraag op of Mazda's rekenmeesters niet te spaarzaam zijn geweest met geluidsisolatie. Hinderlijk wordt het motorgeluid nooit, tijdens het rijden gaat het op in het totaal aan omgevingsgeluid. Na het wegrijden wordt al snel duidelijk dat Mazda's Zoom-zoom filosofie tot uitdrukking komt in "toitsu-kan"; een harmonieus en dynamisch rijgevoel. De auto is ontwikkeld om zeven personen te vervoeren, maar ook met slechts de bestuurder aan boord rijdt de 5 erg plezierig. Verkeersremmers zoals drempels, versmallingen, chicanes hinderen het onderstel en de besturing niet. De besturing is licht en precies en het hoge zwaartepunt resulteert niet in heftig rollende koets tijdens stuurbewegingen. Nee, onderstellen bouwen en afstellen is aan Mazda wel toevertrouwd. Uiteraard beweegt de 5 wel meer om zijn lengteas dan een normale personenauto, maar de eerste herfststorm van het jaar kon de 5 op de snelweg door de polder niet echt van zijn stuk brengen. Als het minder hard waait, rijdt de 5 op de snelweg als op de spreekwoordelijke rails. Zijn relatief lange wielbasis strijkt deiningen en hobbels mooi plat, terwijl andere middenklassers zichtbaar meedeinen, beweegt de 5 rustig en zonder drama op zijn veren. Zijn wegligging blijft gehandhaafd zodra er meer inzittenden aan boord zijn. Een goede wegligging is ook de basis voor een veilige auto, mochten de rijvaardigheid van de bestuurder en/of de grenzen van het onderstel overschreden worden, dan heeft de Mazda 5 standaard tractiecontrole, remkrachtverdeling, dynamic stability control en een remassistent aan boord om de boel in goede banen te leiden. Voor het uiterste geval dat de actieve veiligheid geen soelaas kan bieden, heeft Mazda de 5 voorzien van voor- en zijairbags voor de voorste inzittenden, en gordijnairbags voor de achterste inzittenden. In het geval van de zevenzits uitvoering loopt door gordijnairbag helemaal naar achter door.
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Ford C-Max 1.0 125pk Titanium
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack