Prettig in de omgang
Presteren doet de XK dus prima, maar hoe zit het met de beleving? Met de sterkere, snellere en stijvere XKR Coupé nog vers in het geheugen zal de XK Convertible het qua sportiviteit normaal gesproken afleggen tegen het voormalige topmodel (sinds de facelift is er ook een XKR-S). In de praktijk blijkt de 'gewone' XK een stuk prettiger in de omgang dan z'n snelle broertje. Zo voelt de besturing strakker en vooral zuiverder aan en is de gasrespons net als in de XKR heel direct, maar veel minder hitsig. Wat vooral opvalt, is dat de XK z'n vermogen van 385 pk heel goed op de achterwielen kwijt kan. Had de 125 pk sterkere XKR er in bochten vaak z'n handen vol aan om op koers te blijven, deze minder potente XK laat zich ongenadig hard een bocht in sturen zonder je ook maar een moment het idee te geven dat je de controle verliest. Een voorbeeld dat mooi laat zien dat je met minder vermogen meer rijplezier kunt hebben.