Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport and Style

Arnold van Schepen - 25 november 2011

Softroader?

Is de Tiguan een echte softroader? Op de snelweg scoort 'ie punten, maar wat is de 4-Motion op onverhard wegdek waard? Bij gebrek aan de ruime aanloophoek van de Track & Field uitvoering doen we geen gekke dingen en laten de Tiguan uit op een bouwweg en een stuk grasland. Op een rulle ondergrond komt de auto goed van zijn plaats, maar het elektronische sper tussen de voor- en achteras moet vol aan de bak om grip te zoeken. En hoewel de snelheid niet hoger ligt dan 40 km/u begint de Tiguan in de eerste de beste bocht te oversturen. Op deze ondergrond - een droge puinweg - zou de 4-Motion tot zijn recht moeten komen, maar het ESP-lampje brandt regelmatig. Wanneer we een stukje weg afsteken via een grasveld horen we de banden zoeken naar grip; het profiel zit vol klei. Het blijkt dat de offroad prestaties beperkt worden door de standaard banden. Potentiƫle klanten die regelmatig een stukje onverhard wegdek meepakken doen er verstandig aan om banden te kiezen die hierop afgestemd zijn. Het lijdt overigens geen twijfel dat het 4-Motion systeem meerwaarde biedt, zeker ook voor bestuurders die het asfalt niet verlaten. De afgelopen jaren hebben we kunnen merken dat ook Nederlandse winters behoorlijke sneeuwval kunnen leveren. In die omstandigheden is wat extra tractie nooit weg.

180 pk
280 Nm
200 km/h
7,9 s
10,0 (8.6) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 27.990
€ 51.670
€ 947 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT Executive Business

  • Peugeot 3008 HYbrid4

  • Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M

  • Skoda Yeti 2.0 TDI Elegance 4x4

  • Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine

  • Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • SsangYong Korando D20T Sapphire

  • 2021 - Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+

  • 2016 - Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • 2008 - Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport and Style