Intro
Wie kent hem nog, de oude Terios? Van 1997 tot en met begin dit jaar heeft hij in de prijslijsten gestaan. De laatste 3 jaar was het zelfs de enige terreinauto in het gamma van Daihatsu. Toch zal deze auto meer worden herinnerd als zgn. ‘vrouwenauto’ dan als terreinwagen. De reden hiervoor moeten we zoeken in de aaibaarheid van het model. Te soft, te saai en te lief.
Met de nieuwe Terios gooit Daihatsu het over een heel andere boeg. Niet alleen groeide het model met een kleine 20 centimeter, belangrijker is dat de Terios er nu ook echt uitziet als een stoere alleskunner. Benieuwd of de auto meer te bieden heeft dan een lekker uiterlijk, kreeg rijtesten.nl de mogelijkheid voor een testrit.
Daihatsu heeft de keuze simpel gehouden: voor de Terios is één motor beschikbaar. En wel een 1495 cc metende 16-klepper met 105 pk en een maximum koppel van 140Nm. Klanten kunnen kiezen uit twee- of vierwielaandrijving en uit vijf uitrustingniveaus, waarvan de twee meest luxe uitvoeringen alleen in combinatie met vierwielaandrijving geleverd worden. Tevens is optioneel een automaat beschikbaar.
‘Onze’ Terios krijgt de aanduiding 1.5 16V DVVT 4WD Exclusive mee, wat aangeeft dat we met de meest luxueuze versie onderweg zijn. Naast de riante standaarduitrusting is de auto ook nog voorzien van lederen bekleding. Voor deze uitvoering wordt een investering gevraagd van ruim € 26.000,=.