Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

- 19 december 2011

Wil wel en kan ook

Maar goed, laten we niet in mineur blijven, want naast deze praktische onvolkomenheden, wil je natuurlijk vooral lekker op pad. Onze Brit wordt voortgestuwd door de 2.2 liter dieselkrachtbron die we kennen uit de Jaguar XF. Bij de SD4 zijn de specificaties zelfs gelijk, bij 'onze' TD4, komt er maximaal een vermogen van 150pk beschikbaar. In de praktijk een prima hoeveelheid, waarbij we geen steekhoudende reden kunnen verzinnen om meer te moeten hebben. Ook bij de instapper - de eD4, die begin volgend jaar beschikbaar komt - beschikt de Evoque over 150 pk vermogen, maar in dat geval in combinatie met enkel voorwielaandrijving. Het verbruik zakt daarmee mooi, zodat er een groen B-label in plaats van een C-label aan de auto gehangen kan worden. Dat maakt dus direct duidelijk dat onze testauto niet de standaard SUV van tegenwoordig is, welke optisch wel leuk is, maar in de blubber weinig klaarspeelt. Deze echte vierwielaandrijver heeft de hulpprogramma's voor elke ondergrond aan boord die we van de Britten kennen. Al moeten we niet doen of de auto daar vooral voor gekocht zal worden, want voor veel Evoques zal het grind op de oprijlaan in Laren misschien wel de extreemste ondergrond worden. Daarom is het goed om te constateren dat de Land Rover zich op het asfalt goed staande houdt. En natuurlijk is het massieve geheel niet bedoeld voor allerlei kunst- en vliegwerk, maar is het vooral een heel comfortabele auto, al moet wel gezegd worden dat het ontegenzeggelijk de strakst sturende Land Rover tot op de dag van vandaag is. Enkele de handgeschakelde zesbak laat wat minder het comfort doorschemeren. De bediening is relatief zwaar en de souplesse is na 10.000 km op de teller nog niet aan de oppervlakte gekomen.

150 pk
400 Nm
185 km/h
10,8 s
7,2 (5.7) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 43.900
€ 68.675
€ 1.259 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEfficiency

  • Volvo XC60 D5 Summum

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium

  • Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE