Wil wel en kan ook
Maar goed, laten we niet in mineur blijven, want naast deze praktische onvolkomenheden, wil je natuurlijk vooral lekker op pad. Onze Brit wordt voortgestuwd door de 2.2 liter dieselkrachtbron die we kennen uit de Jaguar XF. Bij de SD4 zijn de specificaties zelfs gelijk, bij 'onze' TD4, komt er maximaal een vermogen van 150pk beschikbaar. In de praktijk een prima hoeveelheid, waarbij we geen steekhoudende reden kunnen verzinnen om meer te moeten hebben. Ook bij de instapper - de eD4, die begin volgend jaar beschikbaar komt - beschikt de Evoque over 150 pk vermogen, maar in dat geval in combinatie met enkel voorwielaandrijving. Het verbruik zakt daarmee mooi, zodat er een groen B-label in plaats van een C-label aan de auto gehangen kan worden. Dat maakt dus direct duidelijk dat onze testauto niet de standaard SUV van tegenwoordig is, welke optisch wel leuk is, maar in de blubber weinig klaarspeelt. Deze echte vierwielaandrijver heeft de hulpprogramma's voor elke ondergrond aan boord die we van de Britten kennen. Al moeten we niet doen of de auto daar vooral voor gekocht zal worden, want voor veel Evoques zal het grind op de oprijlaan in Laren misschien wel de extreemste ondergrond worden. Daarom is het goed om te constateren dat de Land Rover zich op het asfalt goed staande houdt. En natuurlijk is het massieve geheel niet bedoeld voor allerlei kunst- en vliegwerk, maar is het vooral een heel comfortabele auto, al moet wel gezegd worden dat het ontegenzeggelijk de strakst sturende Land Rover tot op de dag van vandaag is. Enkele de handgeschakelde zesbak laat wat minder het comfort doorschemeren. De bediening is relatief zwaar en de souplesse is na 10.000 km op de teller nog niet aan de oppervlakte gekomen.
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueEfficiency
Volvo XC60 D5 Summum
BMW X3 xDrive20d High Executive
Infiniti EX 30d GT Premium
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Infiniti EX37 3.7 V6
Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line
Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE
2015 - Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography
2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic
2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue
2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography
2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury
2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography
2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE