Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

Dennis van 't Kruis - 24 februari 2005

Het rijden

Het gemonteerde 1300 motortje beschikt over een vermogen van 87 pk bij 6000 tpm en 120 Nm bij 3200 tpm. Gecombineerd met een gewicht van 940 kg wordt een 0-100 tijd van 11.3 seconden afgeleverd. De acceleratie gaat gepaard met een hoop motorgeluid, dit in verband met het hoge toerental, die nodig is voor het maximale vermogen. En om vlot door het verkeer te laveren, is het nodig om de toeren hoog te houden. Het onderstel van de Sirion 2 is ingesteld om de inzittenden op een comfortabele manier te vervoeren. Sportief rijden is wel mogelijk, maar dat zal niet gaan zonder dat de koets overhelt. Zoals eerder vermeld helpen de vlakke zittingen hier niet echt bij. Beter is het om deze auto op een normale manier te berijden., dan is het comfort het hoogst. De bedieningsorganen voelen stevig aan en zijn prettig te bedienen. Het schakelen in de nieuwe Sirion, gaat ondanks de lange pook, doelbewust en zonder haken. Het sterkste punt van deze auto is een combinatie van comfort en bedieningsgemak, gekoppeld aan een kek uiterlijk. Ook de dealer heeft een hoop humor, want die gaf voor de testrit al toestemming voor het misbruiken van zijn splinternieuwe model, tijdens de fotosessie. Deze fotosessie werd gedaan op het terrein van de NMA te Broek op Langedijk, alwaar een heuse spoorweg- overgang opgesteld staat, inclusief locomotief. Dan heb je als dealer toch wel wat zelfspot nodig om dat toe te staan.

87 pk
120 Nm
170 km/h
11,3 s
onb (5.8) l/100km
137 g/km
F
22%
€ 9.999
€ 12.198
€ 224 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Suzuki Swift 1.3i-16V GLS

  • Fiat Panda 100HP

  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Citroën C3 1.4i Ligne Prestige