Van twee walletjes eten
Zoals we eerder al schreven, wordt de Fisker Karma aangedreven door twee elektromotoren die gezamenlijk ruim 400 pk leveren. Volgens de fabrieksopgave kan er zo'n 80 kilometer gereden worden - in de zogenaamde Stealth-modus - op de elektriciteit die opgeslagen is in het accupakket. Dit accupakket ligt in de middentunnel tussen de stoelen en is zichtbaar door middel van twee plexiglazen panelen. Waar fabrikanten van elektrische auto's de actieradius behoorlijk overdrijven, is dat in het geval van de Fisker eens een keer anders. Gebruik van de radio, navigatie en klimaatregeling heeft nauwelijks invloed op de hoeveelheid opgeslagen energie in het accupakket. Niet omdat deze voorzieningen geen energie verbruiken, maar omdat het gehele dak is voorzien van zonnepanelen die voldoende energie opwekken om de elektrische systemen - buiten die van de aandrijving - te voorzien van elektriciteit. Rijd je in een volledig elektrische automobiel, dan is het noodzaak om de reisjes zo te plannen dat je de actieradius van de accu niet overschrijdt, want nadat deze leeg is sta je stil en moet de auto aan de stekker. Bij de Fisker heb je dit probleem niet, door de aanwezigheid van een zogenaamde "range extender".
Anders dan bij bijvoorbeeld de Opel Ampera drijft de benzinemotor - in dit geval een tweeliter met een turbo die ook in de Opel GT te vinden is - nooit direct de wielen aan, maar zorgt hij voor het opwekken van elektriciteit voor de accu's. Door middel van het aanraken van de linker "flipper" achter het stuurwiel kan de range extender geactiveerd worden, niet alleen om de accu op te laden, maar ook om het volledige vermogen van de auto te kunnen gebruiken. Op het instrumentenpaneel verschijnen rood verlichte meters om de sportstand te benadrukken. Het activeren van de motor verloopt uiterst soepel en buiten dat je in de verte het geluid van het aggregaat hoort is het in de aandrijflijn niet te merken dat er iets is veranderd. Omdat we wisten dat we ook kilometers in stadsverkeer zouden gaan maken, is de benzinemotor bij een actieradius van 40 kilometer ingeschakeld. Voor het verbruik is het gebruik van de verbrandingsmotor funest. Waar bij enkel gebruik van de opgeslagen energie het benzineverbruik nul liter bedraagt, bleek na een dag rijden - waarvan ruim 240 kilometer met de range extender ingeschakeld - een testverbruik van 10 liter op 100 kilometer te zijn behaald. Dit lijkt in vergelijk met de opgegeven verbruikscijfers behoorlijk tegen te vallen, maar gezien de grote hoeveelheid snelwegkilometers en onverwacht druk stadsverkeer waarbij de accu al geheel leeg was, valt het wel mee voor een auto van ruim 2.300 kilogram.