Cadillac CTS 3.2 Elegance

Dennis van 't Kruis - 13 maart 2005

Het rijden

Bij het instappen viel het me op dat de bestuurdersstoel heel ver naar achter stond. Ik was dus al op zoek naar de stoelverstelknop. Vreemd was de gewaarwording dat na het insteken van de contactsleutel in het contactslot, de stoel automatisch naar voren schoof. Het starten van de motor leverde nog een verrassing op, want wat is de 6-pitter stil. Hij is beslist hoorbaar, maar weinig van het geluid dringt door in het interieur. Dat veranderd op het moment dat je de auto de sporen geeft. De 6-pitter brult het dan uit en zweept de snelheid snel en overtuigend op, tot waarden die door de wetgever niet gewaardeerd worden. De gemonteerde 5-traps automaat laat, bij zo'n acceleratie de verschillende verzetten goed voelen. Bij normaal accelereren voel je die niet en versnelt de auto zonder enige vorm van schokken. Opvallend is dat wanneer, er een kruissnelheid is bereikt, dat het motorgeluid opvallend afwezig is. Het was voor mij een rare gewaarwording, dat ik me realiseerde, dat de auto 80 kilometer per uur reed, harder mocht op die plek niet, en dat het net leek of de motor niet eens draaide. Deze draaide op dat moment nog geen 1900 toeren. De 3.2 levert 218 Pk bij 6000 tpm en 300 Nm bij 3400 en dat betekend 0 tot 100 in 7,7 seconden. Door deze waarden is een stoplichtsprint geen enkele probleem. Het onderstel is Europees afgesteld, dus stevig, maar niet zo stevig dat je vulling eruit trillen. De wegligging is daardoor strak en het comfort is hoog. In de bochten wil de auto wel graag overhellen. De besturing is daarentegen zeer Amerikaans, dus vederlicht. De inmiddels bekende minirotonde-test, leverde totaal geen onderstuur op, maar wel een lichte neiging tot overstuur. Ik heb het er, gezien de vochtigheid van de weg, niet op aan laten komen, maar met een beetje aandringen, zal zonder problemen mogelijk zijn, om driftend door de bochten te gaan. Ondanks de voorgenoemde talenten, nodigt de CTS juist uit tot normaal rijden. Het is gewoon een heerlijkheid om de stilte van deze auto te ervaren, en het gemak waarmee de 3.2 liter zijn werk doet. De Cadillac CTS lijkt mij een zakelijk zeer interessante auto, als Cadillac ooit zou beslissen om een dieselversie te lanceren. Nu is het eerder een auto voor de directeur die niet de kilometers maakt, die zijn vertegenwoordigers wel maken.

218 pk
300 Nm
230 km/h
7,7 s
onb (11.7) l/100km
276 g/km
G
22%
€ 43.850
€ 58.000
€ 1.063 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Volvo S80 2.5T Summum

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

  • 2014 - Cadillac CTS 2.0T Premium

  • 2010 - Cadillac CTS-V CoupĂ©

  • 2008 - Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury