Helaas geen 14%
Naast genoeg ruimte en comfortverhogende zaken is de onderstelafstemming cruciaal voor een comfortabel rijdende automobiel. Met zijn 128 paardenkrachten is de viercilinder 1.6 liter dieselmotor ruim voldoende bemeten om de middenklasse auto snel en soepel door het Spaanse landschap te sturen. Bij accelereren is duidelijk te horen dat een dieselmotor in het vooronder ligt, maar bij constante snelheden op zowel binnen- als snelwegen hoor je enkel wind- en bandengeruis. Het is goed te merken wanneer de turbo de motor assisteert om het vermogen te leveren. Een wat breder toerental waarbij de turbo voldoende mee blaast zou een wat soepelere vermogensopbouw opleveren.
Hoewel het opgegeven verbruik van 3.7 liter per 100 kilometer voor een C-segmenter zeker indrukwekkend is, komt de cee'd niet in aanmerking voor 14% bijtelling voor zakelijke rijders. Wel is er ook na 1 juli dit jaar 20% bijtelling voor de handgeschakelde versie van deze diesel. Waar de motor nog wat te wensen over laat, is het weggedrag en de besturing van bovengemiddelde kwaliteit. Dankzij "Flex steer" - het systeem waarbij drie verschillende sterktes van de stuurbekrachtiging kunnen worden ingesteld - is voor iedere bestuurder het perfecte stuurgedrag te bepalen. Hou je van een directe bediening met veel gevoel in het stuurwiel, dan kies je voor "sport", heb je liever een lichtere besturing dan zijn "normaal" en "comfort" de juiste keuzes. Al verschillen deze standen in stuurgedrag, het weggedrag is in al deze instellingen strak zonder ooit oncomfortabel te worden of deinerig te zijn.
2013 - Kia Pro_cee'd GT 1.6 GDI-T First Edition
2013 - Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
2013 - Kia pro_cee'd 1.6 CRDI Super Pack
2012 - Kia cee'd Sportswagon 1.6 GDI Plus Pack
2011 - Kia Pro_cee'd 1.6 CVVT Seven
2009 - Kia cee'd Sporty Wagon 1.6 CVVT EcoDynamics First Edition
2009 - Kia Pro_cee'd 1.4 CVVT ISG X-ecutive
2008 - Kia Pro_cee'd 1.6 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd Sporty Wagon 2.0 CRDi X-ecutive
2007 - Kia cee'd 1.4 CVVT X-ecutive