Fiat Panda Twinair 85 Lounge

- 1 mei 2012

Squircles

Waar bij de oorspronkelijke Panda de vorm het in zijn geheel moest afleggen tegen kostenbesparing, is er bij deze des te meer werk van gemaakt. Volgens de Italianen vormen ‘squircles’ de kern van het ontwerpen. Deze vierkanten met ronde hoeken zijn op diverse plekken in exterieur en interieur terug te vinden. Aan de buitenkant valt het nog mee en zijn de koplampen – recht van voor gezien – en het derde zijruitje misschien wel de opvallendste, maar in zijn geheel zou je kunnen stellen dat de Panda wat meer afgerond is dan zijn voorganger, die overigens leverbaar blijft als Panda Classic. Waar de indruk kan ontstaan dat de auto niets meer is dan een royale update heeft het mis, want in alle dimensies is de auto groter geworden. Het valt op dat de auto met de nieuwe vormgeving weer goed in de Fiat-familie past. Toen we achter een rode Dóblo geparkeerd stonden, vielen de vele gelijkenissen op, terwijl de overeenkomsten met de populaire 500 ook niet van de lucht zijn. En misschien zit in deze twee vergelijkingen wel de kern van de nieuwe Panda: praktisch en knuffelbaar.

85 pk
145 Nm
173 km/h
12,0 s
5,0 (4.2) l/100km
99 g/km
B
22%
€ 9.290
€ 11.990
€ 220 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • 2024 - Fiat Grande Panda

  • 2020 - Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • 2013 - Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • 2007 - Fiat Panda 100HP