Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

- 15 mei 2012

Comfortabel op hoog niveau

Tijdens de introductietest van de nieuwe cee'd viel ons op dat de wegligging op de soms pokdalige wegen in Spanje al erg goed was. Op het gladde asfalt en de strak aangelegde klinkerwegen in Nederland vallen deze rijkwaliteiten nog meer op. Waar we voor het interieur de naam van de Golf al lieten vallen als vergelijkingsmateriaal, zouden we dat nu weer kunnen herhalen. Sportief rijdt de auto niet, maar vertrouwenwekkend zeker wel. Met precisie kun je elke bocht nemen en het onderstel geeft daarbij tot op hoge bochtensnelheden geen krimp. Het gevoel in het stuurwiel is ruim voldoende, al moet hiervoor wel de 'sportstand' van het 'FlexSteer'-systeem gekozen worden. Deze stand geeft net wat meer weerstand in het stuurwiel dan de andere twee mogelijkheden in dit systeem, zonder oncomfortabel te worden. Comfort is überhaupt de algemene indruk van het weggedrag van de i30, met een mooie mix tussen een strak weggedrag en een fijne demping van oneffenheden in het wegdek. Daarbij zijn de remmen ruim bemeten voor deze auto, waardoor ook het tot stilstand komen niet voor problemen zorgt. Eén van dé verschillen met zijn concurrenten is dat de Hyundai (nog) niet wordt geleverd met een benzinemotor met een turbo. Een 1.600cc viercilinder blok met 135pk is de enige keuze, mocht je in een benzinegestookte i30 willen gaan rijden. Deze 135 paardenkrachten komen - doordat het een atmosferische motor betreft - vooral vrij bij hogere toerentallen. Schakelen met de ietwat hakerige versnellingsbak is dus het devies om de snelheid erin te houden. Toch is de auto zeker niet ondergemotoriseerd, maar zorgen de hoge toeren wel voor een testverbruik van 6,9 liter op 100km, een waarde die bijna twee liter boven de fabrieksopgave ligt.

135 pk
164 Nm
190 km/h
9,9 s
6,9 (5) l/100km
118 g/km
C
22%
€ 16.995
€ 24.995
€ 458 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • 2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

  • 2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion

  • 2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher