Ontketend
Dat de S 63 AMG het zonder een sportwagenkarakter moet doen, zegt gelukkig niets over z'n prestatievermogen. Als we dat in één woord moeten vatten, is 'ontketend' wel het meest gepast. Puttend uit een oneindige krachtsreserve gooit de V8 op ieder gewenst moment energiek en met welhaast onwerkelijk gemak de beuk erin. In split seconds volgen de zeven versnellingen elkaar op, waarbij je het gas niet eens heel diep naar de bodem hoeft te drukken om het gevaarte als een opgejaagd stuk wild te lanceren - rap genoeg om menig erkende sportwagen het nakijken te geven. Eén moment van onachtzaamheid en de snelheidsmeter zwerft al ergens hoog in het illegale bereik. Ontzagwekkend, wat een machtsvertoning!
Juist omdat het zó gemakkelijk zó hard gaat, vergt relaxed cruisen - waarvoor de S-Klasse eigenlijk is bedoeld - een goede zelfbeheersing. Ergens in de verte hoor je de nieuwe V8 tevreden een bescheiden 2.000 rpm draaien. Goed voor het verbruik; evenwel nog steeds genoeg om resoluut van de plek te komen. En, last but not least, in zuivere harmonie met de soevereiniteit waarmee de S-Klasse - bijgestaan door het actieve onderstel ('Active Body Control' in Mercedes-terminologie) - de ene na de andere kilometer wegschrijft. Met behulp van sensoren wordt de kolossale sedan op sublieme wijze in balans gehouden. Voor optimale zijdelingse steun in de bocht worden zelfs de stoelwangen opgepompt! Snelheid lijkt de S-Klasse niet te deren: hoe hard het ook gaat, de auto geeft simpelweg geen krimp.
De serene rust en de onverstoorbaarheid waarmee de AMG over de weg zoeft, werken zo overweldigend dat je ongemerkt nagenoeg altijd te hard rijdt. Niet eens zozeer omdat de S 63 AMG zo opzwepend is, alswel omdat iedere vorm van snelheidsbesef je ontgaat. Een lichte beroering van het gaspedaal is immers al voldoende om ongemerkt grote stappen te zetten, waarbij het verbruik parallel met de snelheid lijkt op te lopen. Een rustige rijstijl resulteert nog in een heel aardig verbruik van 1 op 8; wie de verleidingen van het gaspedaal niet kan weerstaan, rijdt - als vanouds - binnen 500 kilometer moeiteloos de hele 90 liter-tank leeg.