Opel Ampera

- 13 juni 2012

Vooral voorin ruim

Van binnen gaat het er al net zo futuristisch aan toe als aan de buitenzijde. Normale, analoge tellers zoek je tevergeefs en de witte kleur van de buitenzijde vind je terug op zowel de portierbekleding als op het dashboard. Was de middenconsole van de geteste Volt nog wit, die van de Ampera is in een matgrijze lak gehuld, met dezelfde touch-bediening die je vindt op bijvoorbeeld televisies en kookplaten. Het werkt prima, al is het de eerste paar keer toch even wennen. Even wennen is ook de bediening van het bomvolle navigatie-, audio- en informatiesysteem. Er is een enorme hoeveelheid informatie op te roepen over navigatie en audio, maar vooral ook over de status van de accu's, de actieradius en de rijstijl. Dit alles zorgt ervoor dat je even wegwijs moet worden in de knoppenbrij op de middenconsole en de vele menu's van het systeem Heb je het eenmaal onder de knie, dan biedt dit systeem alle informatie die je nodig hebt. Het goed klinkende audiosysteem drijft de al vrij pittige aanschafprijs op, maar zorgt wel voor een hoger comfort.

Zitcomfort is er vooral voorin te over. Fijn zittende en uitgebreid verstelbare stoelen en voldoende ruimte voor de ledematen in de cockpit, garanderen een fijne zitpositie voor lange en korte ritten met de Ampera. Dit kan echter niet gezegd worden voor de achterpassagiers, tenzij dit kinderen betreft. Voor volwassenen is de ruimte voor zowel de benen als het hoofd té beperkt om comfortabel lange ritten af te kunnen leggen. Tevens kunnen maar twee passagiers achterin plaatsnemen, een middelste zetel ontbreekt. Onder de grote en zware achterklep bevindt zich een redelijke bagageruimte die wordt afgedekt door een soort zeiltje, wat ons deed denken aan de Volvo C30. Een normale afdekking zoals we bij de meeste auto's tegenkomen zou het kwaliteitsgevoel verbeteren. Niet dat de kwaliteit veel te wensen over laat in het interieur van de Ampera. Over het algemeen zijn mooie materialen gebruikt, met als kers op de slagroom de fraaie panelen op de bovenzijde van het dashboard die - zoals eerder vermeld - zijn voorzien van witte sierstrips. Het enige wat echt afbreuk doet aan het interieur is de keuzehendel van de automatische versnellingsbak. Zowel het materiaal van de pook, als dat van de kunststof er omheen is verre van hoogwaardig.

86 pk
130 Nm
161 km/h
9,0 s
4,3 (2.9) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 45.500
€ 47.400
€ 869 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Chevrolet Volt Base