Bekend concept
Met de facelift is de keuze voor motorisering eenvoudig geworden: de RX is er alleen nog als hybride 450h, de louter benzine-aangedreven 350 is niet meer leverbaar. Logisch, want deze reed een stuk minder zuiniger, was duurder en bovendien minder snel. Aan de aandrijflijn van de 450h is niets veranderd. Nog altijd is de combinatie van een 3,5 liter benzinemotor en een elektromotor - in het geval van de AWD zelfs twee elektromotoren - goed voor een maximaal vermogen van 299 pk. Het is inmiddels een beproefd concept, dat vrijwel onmerkbaar zijn werk doet. In tegenstelling tot bij een Prius gaat het kiezen van een rijstand, zoals 'eco' of 'sport' helaas niet via een knop op het dashboard; dit moet worden ingesteld via de boordcomputer en dat is wat omslachtig.
Rijden met een hybride SUV blijft een bijzondere ervaring. Een kolos met een leeggewicht van zo'n 2.100kg geruisloos door de stad manoeuvreren, dat voelt nu eenmaal verre van gewoon. Volledig geruisloos rijden houdt hij echter niet lang vol; de verbrandingsmotor moet toch regelmatig bijspringen bij lage snelheden, vaker dan bij een Auris of Prius, dus hier zou het gewicht parten kunnen spelen. Toch kun je je met een beetje beleid grotendeels elektrisch door de stad bewegen. En dat pleit voor (deels) elektrische auto's, want met name in de stad zijn conventionele auto's onzuinig en juist daar valt veel te winnen op het gebied van luchtkwaliteit. Doordat je tijdens het remmen en bergaf rijden weer energie opslaat in de accu's, heb je de benzinemotor maar beperkt nodig.
De invloed van dat accupakket op het rijgedrag is gelukkig beperkt. Vanwege de plaatsing onder de achterbank komt de gewichtsverdeling en het zwaartepunt niet in het geding. Toch kan de RX best iets overhellen in een snel genomen bocht. De luchtvering een standje lager zetten lijkt een logische remedie, maar dan wordt hij wat stoterig op drempels en slecht wegdek. Wellicht biedt de F Sport, met zijn actieve stabilisatoren en 'performance' dempers, een fijnere balans. Zoals de meeste SUV's stuurt de RX vrij licht. Tegelijkertijd is het stuurgevoel behoorlijk direct en communicatief en dat is juist best bijzonder in deze klasse. Hoe de aandrijflijn reageert op commando's van het gaspedaal, hangt sterk af van de rijmodus: in 'eco' is dat nogal stroperig en in 'sport' weer heel enthousiast.