Herkenbaar doch anders
Al bij de eerste kennismaking met de B-Max in levende lijve is duidelijk dat ook deze auto getekend is om te passen in de familie van het 'Kinetic design'. Hoewel geen enkel stuk plaatwerk identiek is aan de Fiesta of de grotere C-Max, de familieverwantschap is overduidelijk. Zowel de zeshoekige grille, de strak gesneden koplampen als ook de geprononceerde dikke lijn over de zijkant en de typische oplopende vorm van de zijruiten zijn kenmerkend voor Ford's designtaal.
Tot aan het einde van de voordeuren is de B-Max net als iedere andere auto in zijn segment. Hoewel de Meriva met zijn 'suicide-doors' al een vrij bijzondere constructie heeft voor de achterportieren, overtreft Ford's mini-MPV dit met gemak. Niet alleen de schuifdeuren aan beide zijden zijn bijzonder, het geheel ontbreken van de zogenaamde B-stijl is zelfs uniek in autoland. Dit is niet zichtbaar aan de buitenzijde van de auto, maar de geleiders van de schuifdeuren zijn dit wel. Al hebben de knappe koppen van de designafdeling dit proberen te camoufleren met de dik aangezette lijn over de zijkant en de ver om de hoek doorlopende achterlichtunits, de geultjes blijven een vreemd element op de compacte Ford. Toch is de B-Max geen onaantrekkelijke auto. Door de aflopende daklijn en de oplopende raamlijn lijkt de auto in eerste instantie niet zo hoog als dat hij daadwerkelijk is. Met de optionele fraaie lichtmetalen velgen en de vele mooie beschikbare kleuren is de nieuwste telg uit de Fordfamilie een goed uitziende auto.