Eersterangs genieten
Zo'n tunnel is het perfecte decor om je er nog maar eens haarfijn aan te herinneren waarom je tien mille én de prachtige vleugeldeuren hebt opgeofferd door aan de SLS AMG Coupé voorbij te gaan en de Roadster in je armen te sluiten. Want hoe fraai de vleugeldeuren - een weinig subtiele knipoog naar de 300SL Gullwing van weleer - ook zijn, als het dak eraf is, ben je ze zó vergeten. In de SLS AMG Roadster geniet je eersterangs van het huiveringwekkende kabaal dat de handgebouwde V8 op de weerloze tunnelwanden afvuurt.
Maar de SLS heeft meer pijlen op z'n boog. Wat te denken van de peperdure matte Magno-Allanietgrijze designo-lak, om over de waanzinnige proporties nog maar te zwijgen. Concurrenten - voorzover deze über-Benz die heeft - verbleken stuk voor stuk naast de klassieke schoonheid van de ster uit Sindelfingen. Het doet eigenlijk niet eens ter zake vanuit welke hoek je de SLS bekijkt; imponeren doet de Roadster hoe dan ook. Van het intimiderende front en de gigantische motorkap tot het adembenemende profiel en de massieve achterzijde; de SLS blíjft fascineren.
Naarmate je de SLS langer in je opneemt, ontdek je steeds meer verwijzingen naar de legendarische 300SL Roadster van een halve eeuw geleden. Zelfs de 'staande' voorruit getuigt van historisch besef, maar heeft daarnaast ook de prettige bijkomstigheid dat je er bij het instappen nooit je hoofd tegen stoot. Het is de in elf seconden en tot 50 km/h elektrisch te bedienen kap die eerder een onbedoelde kopstoot te verduren zal krijgen. Alleen al daarom is het prettig dat Mercedes-Benz een softtop verkiest boven een hardtop, en dan hebben we het nog niet eens over het esthetische aspect.