Veiligheid voorop
Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen is de V40 z'n Duitse concurrenten zelfs met speels gemak de baas. Neem bijvoorbeeld de voetgangersairbag (die debuteert op de V40) of het City Safety-systeem, waarbij sensoren tot een snelheid van 50 km/h helpen om een aanrijding te voorkomen. Zomaar twee voorbeelden die aantonen dat Volvo het thema veiligheid nog steeds heel serieus neemt. Maar ook als het gaat om rijassistenten heeft de V40 veel te bieden. Vrijwel alle gangbare hulpjes die je tegenwoordig door het verkeer kunnen loodsen, vind je wel terug in de optielijst van Volvo's benjamin.
Ondanks al die goodies is de V40 redelijk schappelijk geprijsd. Voor de vanafprijs van 26 mille neem je de sleutels van een Base-uitgevoerde T3 (150 pk benzine) of D2 (115 pk diesel) in ontvangst. Die kun je vervolgens, net als de sterkere motoren, upgraden naar de Kinetic-, Momentum- of Summum-uitvoering. De D2 die wij van de importeur meekregen - een Summum aangevuld met behoorlijk wat opties - moet 37.555 euro opbrengen. Daarmee lijkt deze V40 geen koopje, maar wie gaat shoppen bij het Duitse trio, is voor een vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste concurrent meer kwijt.