Isuzu D-Max 2.5 TD Extended Cab 4X4

- 19 september 2012

Verrassende rijeigenschappen

Isuzu produceert niet alleen pick-ups en kleine vrachtwagens maar ook schroeft het al jaren enorme aantallen dieselmotoren in elkaar voor zowel eigen gebruik als ook voor diverse autofabrikanten over de wereld. Al na de eerste meters is duidelijk waarom de motorblokken van de Japanners zo gewaardeerd worden. Vanaf een laag toerental is een hoog koppel - maar liefst 400Nm - beschikbaar en met zijn standaard 163 pk spurt de D-Max er verrassend soepel en snel vandoor. Omdat bedrijfswagens als deze niet dusdanig zijn geïsoleerd tegen het doordringen van motorgeluiden naar het passagierscompartiment als in vergelijk met ‘gewone’ personenwagens, valt het geluidsniveau bij acceleratie wat tegen. Bij een constante snelheid is het geluid op de achtergrond te horen, maar is het niet hinderlijk aanwezig.

Niet alleen de motorprestaties zijn een positieve verrassing, ook de rijeigenschappen liggen op een hoger niveau als dat je vooraf zou verwachten. Vooral de stabiliteit en het stuurgedrag verdienen een pluim. Zelfs bij snel genomen bochten blijft de D-Max in het goede spoor en is van overhellen nauwelijks sprake. Nadeel van de stugge vering is het beperkte comfort op slechte wegdekken, al zal dit waarschijnlijk beter worden als de achtervering – in dit geval bladveren – meer belast worden. Waar de rijeigenschappen al prima in orde zijn, heeft het stuurgedrag ons het meest verbaasd. Het gevoel in het stuurwiel is op een dusdanig niveau dat de D-Max hiermee verscheidene personenauto’s verslaat. Daarbij geeft de stuurinrichting voldoende informatie door vanaf de voorwielen, zonder daarbij voor een trillend stuurwiel te zorgen. Standaard is de auto voorzien van een handgeschakelde zesbak, waardoor het hoge koppel het meest efficiënt benut kan worden. Qua bediening kan het echter wel een stuk beter. Met lange slagen laat de pook zich bedienen, al moet er behoorlijk kracht gezet worden om hem in een nieuw verzet te krijgen.

We kregen ook de kans om de vierwielaandrijving te testen op een offroad-parcours. Hiervoor reden we niet de standaarduitvoering, maar met de Double Cab met de vijftraps automaat. Al was de gereden afstand beperkt, duidelijk is wel dat deze versnellingsbak soepel van verzet wisselt en een uitstekend alternatief biedt voor de hakerige handbak. Waar de viercilinder diesel op de verharde ondergrond al indruk maakte, was dit in het mulle zand niet anders. Steile hellingen, waterpartijen en diepe modderpartijen deren de auto niet en worden alle met eenvoud genomen. Het nieuwe traction controle stuurt vermogen naar de wielen die grip hebben en maken zo een gelimiteerd slipdifferentieel overbodig.

163 pk
400 Nm
0 km/h
100,0 s
onb (7.4) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 20.568
€ 27.346
€ 501 / maand
€ 528 - € 569 / kwartaal