Ruimer, maar minder praktisch
Om daar maar direct op in te gaan: de ruimte achter de voorstoelen is beperkt, voor zowel het hoofd als de benen. Staan de voorstoelen in de stand zodat een bestuurder van gemiddeld Nederlands postuur goed kan zitten, dan kunnen enkel nog kleine kinderen achterin hun benen kwijt. Ook moet de lengte van de achterpassagiers beperkt zijn, anders raakt de kruin al snel de bekleding van het dak. Dé reden waarom je een sedan verkiest boven de hatchback is de grotere bagageruimte. Dat voordeel heeft de vierdeursvariant van de Astra ook zeker, met 460 liter ten opzichte van 370 voor de vijfdeurs. Toch is deze ruimte niet optimaal te benutten door de krappe toegang.
Over de rest van het interieur kunnen we kort zijn. Het is identiek aan dat van de andere varianten van de Astra, waarbij zelfs de rode verlichting van de klokken als de sportstand wordt aangezet is overgenomen; ietwat overdreven voor een auto als deze. Hoewel er in de basis niks mis is met het interieurdesign, zou Opel wel wat beter naar de materiaalkeuze kunnen kijken. In elke Astra die we testen valt op dat sommige knoppen wel erg goedkoop lijken en voelen en daarbij erg vlekgevoelig zijn. Daarbij zit het geheel niet helemaal goed in elkaar. Zowel vanuit het dashboard als van onder de hoedenplank komen storende rammels die niet met een simpele handeling opgelost kunnen worden.
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
2006 - Opel Astra 1.4 Edition
2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo