Het rijden
Het duurde heel even voor ik weg kom met de RX-8, op het afgesproken tijdstip regende het zo hard dat noch ik, noch de verkoper zin hadden om naar de auto te lopen, en dat terwijl deze op enkele meters van de showroom deur geparkeerd stond. Nadat de regen iets minderde, kon ik eindelijk de motor tot leven wekken. En oh mijn God, wat een geluid. Van onder de auto stijgt een heerlijk stukje muziek de cabine binnen. Een geluid dat tijdens accelereren alleen maar geiler wordt. Dit is echt zo’n auto, waarbij je de radio liever uitlaat, omdat er al voldoende muziek rond je heen zingt. Vreemd genoeg noem je dit alles bij normale auto gewoon herrie, maar in een sportwagen is het ineens muziek.
Ik heb al vaker in een Mazda gereden en conform de gewoonte slaat de RX-8 dan ook regelmatig af wanneer er te weinig gas gegeven wordt. Het aangrijpingspunt van de koppeling is dermate snel bereikt dat een aangepaste manier van ontkoppelen nodig. Vooral extra gas geven is belangrijk om de RX-8 niet te laten afslaan. Er gebeurt nl. steeds hetzelfde als wat mij ook bij de Mazda 3 overkwam. Het wegrijden bij stoplichten gaat steeds gepaard met een hoog toerental. En dat is misschien maar goed ook want gezien de cijfers van 231 pk bij 8200 tpm en 211 Nm bij 5500 tpm gaat de auto bij normaal gebruik niet echt snel van start. Gebruik je daarentegen de juiste techniek en houd je het toerental hoog, dan komt de 0 tot 100 tijd op zo’n 6,4 seconde. Dit heb ik zelf vanwege het slechte weer en de vele plassen op de weg niet kunnen meten.
Maar op de droge stukken weg, waar ik de motor met 2 rotor units van ieder 654cc zijn gang kon laten gaan, liep niet alleen de toerenteller, maar ook de snelheidsmeter hard op naar hogere waarden. Bij zo’n 9.000 tpm begint het puntje van de toerentellerwijzer fel blauw op te lichten. Nog iets wat bij dat toerental gebeurt is dat rondom je heen je iedereen op ziet kijken om te zien, wie die mafkees is, die zoveel kabaal maakt. Genoeg hierover. Het is in ieder geval duidelijk dat wanneer je het beste uit deze auto wilt halen, je de toeren hoog moet houden.
Rustig rijden is ook prima mogelijk met de RX-8. Onder 5000 tpm gedraagt de motor zich netjes en is ook redelijk stil. Wil je dan ineens fors accelereren, dan zul je toch een tandje terug moeten, want onder dat toerental toont de motor zich weinig elastisch. Mazda had er goed aan gedaan om een kleine turbo te plaatsen, om het gat naar de 5000 tpm op te vangen. Nu is schakelen het devies. Het regenachtige weer gaf mij wel mooi de gelegenheid om het rijgedrag in deze omstandigheden te testen en ik kan jullie een ding mededelen, dat kan prima, zolang je in de plassen maar rustig aandoet. De 225/45 banden willen nog wel eens fel reageren op het natte wegdek. Zoals te verwachten was, trad er tijdens de minirotonde-test geen onderstuur op. Zelfs de achterzijde bleef netjes de gekozen richting volgen. Die kwam pas licht naar buiten op het moment dat er iets meer gevraagd werd. Over het schakelen valt ook nog wel het een en ander te vertellen, want het doorkruisen van de versnellingsbak vereist toch wel wat oefening. Tijdens de testrit gebeurde het een aantal keer dat de testrijder een andere versnelling inlegde, dan hij nodig had. Het schakelen moet namelijk nogal precies gebeuren, omdat de versnellingen heel dicht naast elkaar liggen. Dus resolute bewegingen zijn vereist, en zodra je dat onder de knie hebt, ontwaard zich een sportief schakelende bak, waar je veel plezier mee kan beleven.