Offers
Hetzelfde is van toepassing op het interieur. Wie gek wil doen, kan zelfs een entertainmentsysteem voor de achterbank bestellen, maar ook hier straalt de eenvoud van onze Ambiance-uitvoering je tegemoet. Functionele vormen en posities maken er echter wel een uiterst doeltreffende eenvoud van. Als de gezochte functie aanwezig is op de auto, zal je hem vinden op de logische plek. Vind je het niet, dan zit het er ook niet op. Het dashboard is opgetrokken uit stevige materialen in verschillende kleuren. Er zijn duidelijk geen knuffelbare materialen aanwezig op het dashboard, maar dat betekent niet dat er inferieure materialen gebruikt zijn. De afwerking zou wel wat strakker kunnen her en der. Zonder heel storend te zijn, zijn met name op de aansluitingen de naden niet altijd even strak. Dit lijkt typisch zo’n offer dat gemaakt moet worden door degene die wil bezuinigen op een nieuwe auto.
De stoelen zien er prima uit en zitten behoorlijk, maar met name de zitting zou wat steviger mogen, want onder je zwaartepunt zakt de stoel wat te veel in. Met de hand is de stoel beperkt - maar wel voldoende - te verstellen naar de eigen wensen. Het grote pluspunt van een MPV zit natuurlijk in de flexibiliteit van het interieur en zo ook hier. Zowel de tweede als derde zitrij zijn op te klappen of zelfs te verwijderen. Helemaal achterin gaat dat per stoel, al is het even wennen dat je de vergrendeling en het opklappen beide met één van je handen moet regelen. De meeste moderne MPV’s hebben immers een alles-in-één koordje of hendeltje. Ook in het verzinken van stoelen of het anderszins creëren van een vlakke laadvloer, heeft de Dacia een achterstandje op de moderne concurrentie. De tweede rij is meer een bank dan drie losse stoelen, sterker, twee plaatsen zijn met elkaar versmolten en moeten altijd gezamenlijk op- of neergeklapt worden. Wanneer je een echt grote laadruimte nodig hebt, is een volume van ruim 2.600 liter te realiseren door de achterste stoelen in zijn geheel te verwijderen en de tweede rij rechtop achter de voorstoelen te plaatsen. Dat dit zo’n royaal getal kan worden, is al te merken als je zelf achterin plaatsneemt. De middelste rij geeft veel ruimte aan de inzittenden en hoewel het op de derde rij iets beperkter zit, kan de Lodgy met die ruimte zeker wedijveren met de besten in zijn klasse.