Het rijden
Bij aanvang van zo’n beetje elke rijtest is het eerste wat ik doe, mijn jas in de kofferbak leggen. Op die manier heb je als bestuurder meer bewegingsvrijheid. Zo ook dit keer met de Thesis, de verkoper liep met mij mee naar buiten en toen ik hem vroeg om de kofferbak te ontgrendelen ging deze al vanzelf open. Deze functie is niet uniek, meerdere merken leveren dit handigheidje en bij andere merken kan de kofferklep ook weer automatisch worden gesloten, maar je kijkt toch raar op als je het niet verwacht. De Thesis is vooral bedoel als comfortabele reis- c.q. zakenauto. De acceleratietijd (0-100 km/u) is echter een hele nette met 8,8 seconden. Tijdens deze sprint laten de 230 volbloed paarden, bij 6.200 tpm en 289 Nm bij 4800 tpm, zich flink horen. Opvallend is hoe weinig moeite deze motor heeft met de 1820 kilo zware auto. Rustig rijgedrag past dan ook beter bij het karakter van deze auto, waarbij de 6-cilinder een zachte roffel laat horen. Wel wacht de automatische versnellingsbak iets te lang met opschakelen als je een relaxte rijstijl hanteert, iets wat uiteraard niet het geval is tijdens een sportiever moment. De automaat en de motor zijn mooi op elkaar ingespeeld. Rijdend op snelwegtempo zul je de motor op de achtergrond blijven horen. De wegligging is zoals je dat van een Italiaan kunt verwachten, lekker strak. De minirotondetest verliep dan ook zonder een greintje bandengepiep, terwijl de snelheid op een redelijk niveau lag. De wegligging wordt dan ook positief bijgestaan door een batterij aan hulpmiddelen. De rijstabiliteit en het comfort worden bevorderd door de ‘skyhook’. De luchthaak oftewel de elektronisch geregelde schokdempers regelen, aangestuurd door een centrale regeleenheid, de mate van demping per wiel. Uiteraard ABS met een elektronische remkrachtverdeler die voor een evenwichtige verdeling zorgt van de remkracht. Het MSR-systeem controleert blijvend het motorkoppel om doorslippen te voorkomen. Traction Control en de Anti Slip Regulation (ASR) waarborgen de grip op het asfalt. Ten slotte grijpt de Electronic Stability Program in als een bocht te snel wordt genomen of bij een plotselinge uitwijkactie.
Klik hier voor een filmpje van onze Lancia Thesis 3.2 V6 24v