Volwassen rijgedrag
We schuiven de bekende Renault sleutelkaart in de daarvoor bestemde gleuf in de middenconsole, drukken op de startknop en klikken de 'ivoren' ZE-pook in D. Off we go! De Zoe gaat mooi soepeltjes en volledig geruisloos van start. Na 100 meter naderen we de eerste bocht en meteen is duidelijk wat voor vlees we in de kuip hebben: een zeer volwassen rijdende auto die nul komma nul gewenning vraagt. De besturing is prettig, niet te licht en zeker niet indirect. Bij het afremmen op de motor doet de Zoe precies wat we onbewust verwachtten: niet te sterk op de motor afremmen (zoals Tesla's dat wel doen) en eenmaal in de bocht pakt de motor subtiel weer op. Je moet bewust het gaspedaal intrappen om het koppel van 220 Nm op te roepen. De Zoe zet er dan flink de sokken in, maar de acceleratie is wel gedoseerd. De elektronica doet er alles aan om het bereik maximaal te houden. In de Eco-stand is het motormanagement nog strikter in de leer en zul je nooit voluit kunnen accelereren. Wat opvalt is dat de Zoe in de Eco-stand maximaal 95 km/u rijdt.
De Zoe rijdt erg volwassen, als we ons even ontworstelen aan de Zen-invloed en het gas intrappen om bewust (te) snel een bocht insturen merk je dat de auto bijna anderhalve ton in de schaal legt, maar hij is prima te controleren. De 17 inch velgen met lage bandwang hebben geen nadrukkelijke invloed op het comfort of het afrolgeluid. Wie prijs stelt op een set blitse velgen kan deze fraaie 'Tech Run' velgen voor 495 euro bestellen. Ze hebben door de hogere rolweerstand wel een nadelige invloed op de actieradius, in de NEDC is de actieradius 15 km lager.
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M
Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge
Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Hyundai i20 1.2HP i-Motion