Comfort über alles
Met een leeggewicht van ruim 2.000 kg lijkt het vermogen van de 3.0 TDI - 245 pk - op papier misschien wat aan de krappe kant. Gelukkig blijkt het in de praktijk ruim voldoende. Het koppel (550 Nm) en de soepele achttraps automaat helpen de Touareg vlot vooruit - zowel vanuit stilstand als tijdens tussenacceleraties - terwijl het verbruik binnen de perken blijft. Tijdens het remmen en in bochten speelt het hoge gewicht de Touareg wel parten. Luchtvering á 3.150 euro is daardoor geen goedkope, maar wel een zinvolle optie.
Laat je door het sportieve uiterlijk niet van de wijs brengen: het rijden is vooral gericht op comfort. Op de lange stukken Autobahn voelt de grote Volkswagen zich in z'n element en op constante snelheid - ook boven de 130 km/h - is hij aangenaam stil. Als je optrekt, hoor je overduidelijk dat er een dieselmotor onder de kap ligt, maar storend wordt het nooit. Opvallend is ook de wendbaarheid: met behulp van de 360-graden-camera prik je de auto - 4,80 meter lang en bijna 2 meter breed - verrassend eenvoudig in een parkeerplekje, zelfs als de ruimte niet overhoudt.
Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line
Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC
Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury
BMW X5 xDrive30d High Executive
Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic
Infiniti FX 30d S Premium
Mercedes-Benz GLE Coupé 350 d 4MATIC
BMW X6 M50d
Jeep Grand Cherokee 3.6 Overland
Cadillac SRX 3.0 V6 AWD Sport Luxury
Audi Q7 3.0 TDI Pro Line S