Het rijden
Als Exclusive-uitvoering is de SX4 voorzien van een sleutelvrije startfunctie. Door op een rubberknopje op de deurgreep te drukken open je de portieren en starten gaat met een van oude Amerikaanse auto’s bekende draaiknop. Heel simpel, dat is zeker. De zender, waar overigens ook toetsen voor ver- en ontgrendelen op zitten, kan gewoon in de broekzak blijven en je rijdt zo weg. Als je er eenmaal aan gewend bent is het best een fijn systeem maar wat is er mis met een normale sleutel met afstandsbediening?
Waar Suzuki nódig naar moet kijken is de koppeling van de SX4 DDiS. Er wordt wel eens geschreven over een elastisch gevoel, maar dit is echt te vergelijken met een stevig postbode-elastiek. De eerste twee keer laat uw testrijder zelfs de motor afslaan omdat het aangrijpingspunt nauwelijks te traceren is en dat er voor een diesel behoorlijk wat gas gegeven moet worden om weg te rijden. Kortom geen fijn werkende koppeling, al went het na een uur of wat rijden uiteraard, bij elke keer optrekken als het verkeerslicht op groen springt voel je het weer. De zesversnellingsbak die in de diesel is gemonteerd schijnt een ontwikkeling van Suzuki zelf te zijn, maar het lijkt er op of deze transmissie is ingekocht ten tijde van de samenwerking met GM. Als de bak koud is schakelt hij erg stug en net als bij veel Opels moet de eerste versnelling met een krachtige duw worden ingelegd. Eenmaal op temperatuur gaat het beter, al blijft dit gevoel aanwezig.
De dieselmotor is geleend van Fiat (de letters JTD staan zelfs op een label in het motorcompartiment) levert 120 pk bij 3.500 toeren en 280 Nm bij 2.000 omwentelingen van de krukas. Na de koude start is de motor nog duidelijk aanwezig, naarmate de temperatuur stijgt draait hij steeds netter zijn rondjes. Bij optrekken is de bekende dieselroffel met op de achtergrond een turbofluit, die ook gehoord wordt in verschillende Alfa’s, Fiats en Lancia’s, duidelijk aanwezig. Eenmaal op constante snelheid en beland op de snelweg rijdend in de hoogste versnelling is nauwelijks te horen dat het hier om een zelfontbrander gaat. Ik heb dan wel veel negatieve opmerkingen over de versnellingsbak uitgestort maar, eerlijk is eerlijk, de verhoudingen zijn prima gesorteerd waardoor de motor zijn stevige trekkracht vooral boven de 1.800 toeren perfect ten toon kan spreiden. Zeker op de snelweg is het uitkijken met de snelheid, het maximum wat ons wordt opgelegd is zo overschreden. Daarom is het jammer dat een cruise control niet tot de standaarduitrusting behoort. Overigens is deze wel als accessoire achteraf bij de dealer te laten monteren, al kost dit dan wel € 704…
Remmen gaat heel gedoseerd en de remweg is voldoende kort, alleen als het ABS in werking treedt verdwijnt het gevoel uit het rempedaal. Of het met de vierwielaandrijving te maken heeft of niet, kijk wel uit met een noodstop in een bocht of tegelijkertijd remmen en uitwijken. De achterkant wordt dan wat staartlastig en zwiept duidelijk heen en weer. ESP kan hier waarschijnlijk wonderen verrrichten, dit kost alleen € 899.
In vergelijking met de voorwielaangedreven benzine-SX4 is de besturing een stap achteruit. Net als bij de koppeling komt ook hier het elastiekengevoel naar voren. In elke bocht wiel het stuur zó graag weer naar de rechtuitstand dat je het goed vast moet houden om terugdraaien te voorkomen. Overigens is er met de directheid van de installatie niets mis, de auto is prima te plaatsen waar de bestuurder dat wenst.
De vierwielaandrijving zal in normale situaties niet ingrijpen, maar als het toch nodig is wordt de aandrijfkracht verdeeld over voor- en achteras. Dan moet wel de schakelaar in “AUTO” staan want ook enkel voorwielaandrijving is mogelijk. Voor de meest moeilijke omstandigheden waaruit de SX4 4Grip zich kan redden is de stand “LOCK” nodig. Hierbij wordt tot 60 km/h de aandrijving gelijk over beide assen verdeeld.
In bochten helt de koets van de Suzuki wel wat over, logisch gezien zijn hoge concept, maar hinderlijk wordt dit niet. Het onderstel verwerkt drempels beter naarmate de snelheid hoger wordt steeds beter, bij lage snelheden is vooral de demping aan de harde kant, de vering blijft altijd comfortabel genoeg. De auto spoort goed door de brede 205/60 R16 banden prima en ook op rotondes is het weggedrag heel vertrouwd waardoor je heel eenvoudig de grenzen van deze auto kan verkennen.