Mooi staaltje techniek
Van alle motoren die voor de CLS Shooting Brake beschikbaar zijn is de 250 CDI de minst krachtige en meest spaarzame. De 2143cc metende viercilinder OM651 dieselmotor wordt onder andere ook in de Mercedes-Benz C- en E-Klasse ingezet. Ten opzichte van de minder krachtige versies beschikt de 250 CDI over twee in serie geschakelde low pressure en high pressure turbo's en een exacter werkend Piƫzo injectiesysteem. Daarmee levert het blok 204pk bij 4200tpm en een vorstelijk koppel van 500Nm tussen 1.600 en 1.800tpm. Een mooi staaltje techniek. Voor de CLS Shooting Brake volstaat dat ruimschoots. De grote Mercedes voelt met deze bescheiden instapdiesel behoorlijk kwiek aan, wat vooral aan de gelijkmatige en soepele vermogensopbouw is toe te schrijven.
Een staande start absolveert de Shooting Brake zonder te treuzelen. De viercilinder is vroeg bij de les en sleurt de 1.765kg wegende kolos moeiteloos vooruit. Met een behouden rijstijl zul je niet gauw boven de 2.500tpm komen en weinig van het verscholen potentieel merken. Onder normale rijomstandigheden gedraagt de 250 CDI zich zoals elke andere diesel, maar wanneer je het gaspedaal wat dieper intrapt komt de ware aard naar boven. Daar waar de meeste viercilinder diesels buiten adem raken, haalt de 250 CDI nog lekker door tot 4.000tpm. Ook in deze Mercedes heeft de 7G-Tronic transmissie soms moeite om het losbandige karakter van deze nieuwe motorengeneratie bij te benen. De bak kiest soms het verkeerde verzet en schakelacties verlopen onder vollast af en toe wat slordig. Concurrenten met een achttraps ZF-bak doen dat allemaal net wat netter en ook Mercedes-Benz is inmiddels druk aan het testen met een modernere 9G-Tronic.