Extra paarden bij de kudde
Fabrikanten geven in het algemeen vermogens en acceleratietijden op die wat rooskleuriger zijn dan de betreffende auto in de praktijk kan waarmaken. Hoe anders is het in het geval van de 1.2 TSI in het vooronder van de Rapid. Het is net of Skoda het hek van het weiland een nacht open heeft laten staan. NĂet dat er paarden zijn weg gelopen, maar juist dat er een aantal zijn toegevoegd aan de kudde. Op papier levert de motor 86pk, maar dat lijkt in de praktijk een stuk hoger. De motor heeft in ieder geval geen enkele moeite om de 1.050 kilogram zware auto in beweging te zetten en te houden. In 11,7 seconden wordt - volgens de fabrikant - de '100' aangetikt. Accelereren gaat gepaard met een prettig klinkende brom. Rijd je op een constante snelheid, dan hoor je de motor niet of nauwelijks.
Om het verbruik laag te houden zou een zesbak niet misstaan. Dat deze ontbreekt bij de zwakste variant van de 1.2TSI is vreemd. Bestel je dezelfde motor, maar dan met 105pk, dan krijg je wel het extra verzet. Aangezien we veel kilometers op snelwegen reden, liep het gemiddeld verbruik op tot 7,7 liter per 100 kilometer. Een extra versnelling is voor dit gebruik niet alleen comfortabeler, maar ook het verbruik zal dalen. Rijd je meer op B-wegen, dan zal het verbruik wat positiever uitvallen. Op de snelweg is de stevige vering niet altijd prettig. Richels en gaten worden duidelijk doorgegeven aan de inzittenden. Het positieve gevolg is dat de besturing strak en direct is. Daarbij helt de auto nauwelijks over en stuur je hem met plezier over bochtige wegen.