Nu lukt het wel
Het gros van de 5008's zal verkocht worden met de 1.6 e-HDi, zolang deze zakelijk te rijden is met 20% bijtelling. Wij reden echter met de andere diesel, de 2.0 HDi met 160pk en voorzien van een automatische versnellingsbak. Waar de 115pk's van de 1.6 e-HDi wat moeite met de bijna 1.600 kilo zware 5008 zullen hebben, zijn de 160 paarden onder de motorkap van de door ons gereden 5008 juist ruim voldoende. Mede dankzij de boterzacht schakelende zestraps automaat, spurt de auto er vandoor.
Zowel vanuit stilstand als bij tussenacceleraties is de versnelling voor een auto als deze indrukwekkend. Daarbij laat de motor een zachte brom horen. Op kruissnelheid is het aangenaam stil. Hoewel we de fabrieksopgave qua verbruik bij 9 van de 10 auto's niet eens benaderen, is dat bij de 5008 anders. Tijdens 80% van de kilometers die wij met de auto reden, waren er vijf volwassenen aan boord inclusief bagage. Toch haalden we een keurig gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer; 0,4 liter ónder de fabrieksopgave.