Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

Dennis van 't Kruis - 5 juli 2005

Het interieur

Het interieur is vrij simpel ingericht, de gekozen materialen ogen kwalitatief hoogstaand. Er zijn weinig moment dat je het idee dat je in een goedkope auto zit. Of het moet zijn dat je de in carrosseriekleur gespoten plaatdelen op de deuren toch iets te jaren ’70 vindt ogen. Maar dit soort details kun je verwachten bij auto’s in deze prijsklasse. Het materiaal van het dashboard is van het harde soort en heeft een aantal leuke details. Niet alleen de motor is bij Daihatsu gehaald, maar ook het materiaal van de kachel bedieningselementen. In de Sirion II is deze plastic soort gebruikt bij de knoppen van de radio. Zet je de Sirion II en de Aygo, en dus ook de C1 en de 107, naast elkaar, dan valt hoe dan ook direct op dat de dashboards heel erg op elkaar lijken. Zeker is het gebruikte materiaal hetzelfde. De samenwerking met de PSA-groep is te merken aan de schaalverdeling van de kilometerteller, want typisch Frans wordt deze weergegeven als 10-30-50 en de rest. Onder het mom van slim zaken doen, en ondertussen een goed en goedkoop verkoopbare auto op de markt zetten. De stoelen in de Aygo zitten goed, meer kan ik er niet van maken. De zitting is wel lang genoeg, maar had voor de Nederlandse achterwerken wel wat breder mogen zijn. Daardoor zit je echt op de stoel en verliest deze een hoop zijdelingse steun. Achterin stappen is geen gemakkelijke taak. Voorin mag de ruimte riant zijn, op de achterbank is het behelpen. Het is echt niet te benijden om daar te moeten zitten. Alleen wanneer de bestuurder aan de kleine kant is of bereid is om zelf wat minder ruimte op te eisen, dan zal het wel lukken, want de achterbank zit voor de rest prima. De daar gezetenen kunnen echter niet even een frisse elleboog halen, want de achterdeuren zijn niet voorzien van de normale ruiten die naar beneden gezwengeld kunnen worden. Daarentegen, en dat is ook weer heel erg jaren ’70, kunnen de ruitjes opengeklapt worden. Gelukkig en dat had al opgemerkt, zijn de gekozen materialen volledig van deze eeuw. De kofferruimte is erg klein met 139 liter, maar er kunnen 2 kratjes bier in, maar voor je die kan inladen moet je wel de hoedenplank eruit halen, anders is de inlaadopening te smal. Uiteraard kan de achterbank wel plat gelegd, waarna een bagageruimte van 712 liter ontstaat.

68 pk
93 Nm
157 km/h
14,2 s
onb (4.6) l/100km
109 g/km
D
22%
€ 9.990
€ 14.330
€ 263 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Kia Picanto 1.1 X-clusive

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Daihatsu Cuore 1.0 Premium

  • Daihatsu Trevis 1.0

  • 2022 - Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Limited

  • 2019 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • 2014 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • 2011 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • 2006 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport