Volkswagen Fox 1.4 Trendline

Dennis van 't Kruis - 27 juli 2005

Het rijden

Je kan veel van de Fox zeggen, maar niet dat hij stil is. Het is duidelijk dat in de kostprijs niet veel geld is uitgetrokken voor isolatie van het motorcompartiment . Het motorgeluid wordt gelukkig nooit echt vervelend en een goede radio zal een goede pleister op de schreeuwerige wond zijn. Het blok voorin levert 75 pk bij 5000tpm en 124 Nm bij 2750 tpm en dat is voldoende om het relatief lichte wagentje (987 kg.) in 13 seconden naar de 100 te doen spurten. Opvallend is daarbij de gretigheid van de 4-cilinder. Met het grootste gemak en plezier laat de naald van de toerenteller zich naar het rode gebied toe jagen. Dat gaat, zoals reeds vermeld gepaard met een hoop stampij, je zou er bijna een sportieve uitlaat onder hangen om het geraas in wat mooiere klanken samen te brengen. En het is best leuk om met zo’n kleintje een beetje vlot op te trekken, maar het wordt minder wanneer er een bocht opduikt. Het is niet zo dat de Fox als een Amerikaan door een bocht heen zwalkt, maar het onderstel is er duidelijk niet op berekend om echt hard en bocht te verslinden. In ieder geval niet zo snel als de Colt of de Swift. Maar de vraag is of dat erg is, want niet iedereen heeft een sportieve rijstijl. Er zijn ook automobilisten die er geen probleem mee hebben om iets meer snelheid uit de auto te halen tijdens het naderen van een bocht. De Fox zal in ieder geval lang neutraal blijven. Dat de ABS ook echt werkt, mocht ik aan den lijve meemaken. Op de testroute, om preciezer te zijn daar waar de N244 geraakt wordt door de Salvador Allendelaan besloot de bestuurder van een Mercedes Vito met aanhanger, die voorgesorteerd stond om die laan in te rijden, om toch maar rechtdoor en via de A7 te gaan. Zijn probleem was, dat ik met het vosje voorgesorteerd stond op de baan voor rechtsdoor. Mijn probleem was, dat hij iets sneller optrok en bijna direct naar mijn rijbaan stuurde. Dus wat doe je dan als je in een spiksplinternieuwe auto zit die niet van jou is: juist, uitwijken, remmen en even toeteren, om de andere erop te wijzen dat hij een fout maakt. Grappig was het echt toen ik naast hem reed, want de bestuurder had zijn vingertje al klaar. Op dat moment vond ik het echt jammer dat ik op dat moment in Fox reed, en had ik liever in mijn priveauto gezeten.

75 pk
124 Nm
167 km/h
13,0 s
onb (6.7) l/100km
161 g/km
G
22%
€ 9.995
€ 14.065
€ 258 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Renault Twingo TCE 100 GT

  • Ford Ka 1.3i 70 pk Appel

  • Fiat 500 1.4 16v Sport