Breken met tradities
Als bestaande modellen worden toegepast met een elektrische aandrijflijn en de nodige accu's, dan lijden interieurruimte en weggedrag daar 9 van de 10 keer onder. Die vlieger gaat niet op voor de e-NV200 Evalia. Zoals eerder gezegd, is de binnenruimte net zo groot als bij de varianten met brandstofmotor. Ook het rijden heeft niet geleden onder de transformatie. Integendeel zelfs. Om het verschil tussen de twee aandrijflijnen te voelen, zijn we een blokje om gegaan met een Evalia met dieselmotor. Uiteraard maakt de motor meer lawaai en moet je zelf schakelen, maar dat zijn niet de verschillen waar we van op kijken. Wat wel bijzonder is, is dat de besturing van de elektrische variant veel directer is. Gaan de voorwielen bij de dieselversie pas bewegen als je het stuurwiel al bijna een kwart naar links of rechts hebt gedraaid, bij de 'e' is er altijd voldoende gevoel en directheid. Beide auto's hebben onbeladen een springerige achteras op korte oneffenheden. Daarbij deint de achterzijde nogal na na drempels. Toen we met een auto reden met 200 kg belading, bleek het euvel verdwenen te zijn.