Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

- 13 juli 2014

Geen dertien in een dozijn

Maserati's zijn verre van dertien in een dozijn. Tussen de andere modellen in zijn klasse - zoals de A8 en de S-Klasse - springt de Quattroporte er direct tussenuit. Hoewel hij qua lengte en breedte niet onderdoet voor eerdergenoemde Duitsers, lijkt de auto veel ranker. Dit komt op het conto van de fraaie lijnen over de carrosserie, de relatief lange neus, de dik aangezette schouders en de typische details op de flanken: drie luchtgaten op het voorspatbord en de grote drietand op de achterste stijl. Daarbij is de auto in een aparte kleur gespoten: champagne metallic. Zeker niet zo saai als simpel metallic grijs, maar ook niet dusdanig bijzonder dat het té is. Ook staat de auto op fraaie velgen. Daar waar 21 inch het grootste is wat af-fabriek leverbaar is, staat 'de onze' op 20 inch lichtmetaal. Deze staan hem goed en geven hem nog wat extra dynamiek en bescheidenheid. Toch ligt de vorige generatie net iets lekkerder op het netvlies. Dit komt vooral door de toegenomen buitenmaten - met name in de lengte en de hoogte - en de meer gestrekte lijnvoering van de auto. Klein broertje Ghibli is meer gedrongen vormgegeven en daardoor komt dat model een stuk krachtiger over. Hoewel de Quattroporte er netjes uitziet, zou een iets meer spectaculair design niet misstaan.

530 pk
710 Nm
307 km/h
4,7 s
14,7 (11.8) l/100km
274 g/km
G
22%
€ 198.549
€ 139.821
€ 2.563 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang