Mooier, sportiever en goedkoper
Persoonlijk was ik een beetje sceptisch of de nieuwe 4 Serie Gran Coupé zich in voldoende mate zou onderscheiden van zijn technische bloedverwanten. Naar nu blijkt geheel onterecht. Dankzij de aanzienlijk lagere daklijn is de Gran Coupé zichtbaar mooier geproportioneerd en brutaler gelijnd. Het lijkt erop alsof de designers zich na alle controversiële modellen eindelijk konden uitleven op een bloedmooi ontwerp. Maar daarmee houdt het niet op. Binnenin is de 4 Serie duidelijk minder luchtig en zit je merkbaar dichter bij het wegdek. Het straffer afgestelde onderstel en de brutaler klinkende motor maken de sportieve looks ook waar. Maar het beste van de Gran Coupé zijn de vier deuren en grote achterklep. Ten opzichte van een klassieke tweedeurs coupé neemt de praktische inzetbaarheid met tal van mogelijkheden toe. Stiekem is er geen reden meer om voor de 3 Serie GT te opteren. Die mag dan wel iets ruimer zijn, maar biedt lang niet dezelfde fun als de Gran Coupé. Zelfs de prijspolitiek spreekt in het voordeel van de Vierer. Met een vanafprijs van 55.599 euro voor de 428i High Executive is deze zelfs 359 euro goedkoper dan een vergelijkbare 3 Serie GT.
- Mooie proporties en sportieve look
- Praktische inzetbaarheid
- Superieure aandrijflijn
- Elektrische stuurbekrachtiging mist een beetje gevoel
- Onder de straffere setup lijdt het comfort
- Minder zuinig dan gedacht