Focus op zuinigheid
De eerste indruk is alvast positief: als we de sleutel omdraaien, blijkt het rumoerige genagel van de 1.2 TDI te zijn verdwenen, terwijl de volwassen rijeigenschappen van de vorige Polo juist intact zijn gebleven. Eenmaal onderweg wordt het enthousiasme wat getemperd. De fanatieke schakelindicator en de lange overbrengingen van de handgeschakelde vijfbak verklappen dat de 1.4 TDI volledig op zuinigheid is gefocust. Op de snelweg is dat best aangenaam - bij 120 km/h draai je amper 2.200 rpm - maar in de stad moet je de motor echt op toeren houden om zonder horten en stoten vooruit te blijven komen. Boven de 1.800 rpm komt de 1.4 TDI een stuk beter uit de voeten dan de oude 1.2 TDI, maar wanneer de toerenteller daar net onder zakt, is de fut er ook meteen uit. Gelukkig missen de lange overbrengingen hun uitwerking op het praktijkverbruik niet: met een anticiperende rijstijl is een score van tussen de 1 op 20 en 1 op 25 gemakkelijk te realiseren.

2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline








