Tweederangs
Ook het interieur van de Active Tourer is typisch BMW. Dat zie je niet alleen terug in de keurige afwerking en het uitstekende materiaalgebruik, maar ook in de goede ergonomie. Overal kom je bekende knoppen uit andere BMW's tegen, die in vrijwel alle gevallen op vertrouwde plekken zijn geplaatst. Eén uitzondering vormt de schakelaar waarmee je het rijkarakter bepaalt. Die zit in de Active Tourer niet naast, maar ietwat onhandig achter de versnellingspook weggemoffeld. Opvallend is ook het head-up-display, dat niet - zoals bij andere BMW's - in de voorruit wordt geprojecteerd, maar op een apart glaasje achter het stuur. Over glas gesproken: door de grote ruiten en het optionele panoramadak (1.335 euro) is het overzicht goed (wel even oppassen voor voetgangers, die makkelijk achter de dikke voorruitstijl verdwijnen) en valt er veel licht in het interieur, dat daardoor een lekker ruimtelijke indruk maakt.
Dat brengt ons bij een groot pluspunt van de Active Tourer: het ruimteaanbod. De 2 Serie líjkt namelijk niet alleen ruim, hij is het ook. Dankzij de aandrijving op de voorwielen loopt er niet zoveel techniek naar de achteras en daardoor zit je achterin prinsheerlijk (althans: op de buitenste zitplaatsen, want op de middelste zitplaats zit je letterlijk en figuurlijk tweederangs). Hoofd- en beenruimte zijn dik voor elkaar, en dan kun je de achterbank ook nog verschuiven voor nóg meer beenruimte. Heb je die ruimte niet nodig, dan schuif je de achterbank met hetzelfde gemak naar voren of leg je 'm met een simpele beweging via een knopje in de bagageruimte zelfs plat (hetzij in delen (40 / 20 / 40), hetzij geheel). Daarmee vergroot je de standaard bagageruimte van 468 liter naar 638 tot 1.510 liter. Ook voor kleine spullen biedt de Active Tourer voldoende aflegruimte, al missen we wel een bergvak bovenop het dashboard.