Weinig te kiezen
Nissan heeft het makkelijk gehouden als het aankomt op motorkeuze. Enkel een 1.6 viercilinder diesel met 130 pk is beschikbaar op dit moment. In een later stadium zal ook een benzinemotor aan het gamma worden toegevoegd. 130 Pk op een wagengewicht van bijna 1.500 kilogram lijkt niet overbemeten. Toch heb je bij normaal gebruik nooit het gevoel dat je echt meer vermogen nodig hebt. Je hoeft niet constant te schakelen om de gang er in te houden, wat op zich jammer is gezien de prettig schakelende zesbak. De standaardsprint wordt voltooid in 11 seconden en theoretisch is de koek pas op bij 186 km/u. Het is het koppel van 320 Nm dat zorgt voor genoeg kracht om de auto - in samenwerking met de vierwielaandrijving - door zwaar terrein te ploegen. Door de aanpassingen aan het onderstel, mag de X-Trail een aanhanger van liefst 2.000 kg trekken, wat 200 kg hoger ligt dan een Qashqai met dezelfde motor en 4WD. Normaliter drijft de dieselmotor enkel de voorwielen aan. Draai je de knop van het 'All Mode-systeem' naar 'auto', dan bepaalt de auto zelf de hoeveelheid vermogen per wiel. Deze verdeling is te zien op het centrale scherm tussen de klokken. Voor de door de wol geverfde terreinrijder kun je aandrijving ook 'locken' op een 50/50-verdeling tussen de voor- en achteras.
Zonder dat alle wielen worden aangedreven, heeft de X-Trail een neutraal weggedrag waarbij de auto uiteindelijk over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht schuift. Schakel je de achterwielen bij, dan ligt de grens wat verder. In het stuurwiel voel je ruim voldoende wat er onder de wielen gebeurt, wat tijdens offroad rijden goed van pas komt. Tijdens het rijden hoor je de motor nauwelijks. Uiteraard klinkt er een dieselbrom van onder de motorkap bij accelereren, maar op een constante snelheid is het behoorlijk stil in de Nissan. In een combinatie van snelweg, binnenwegen en een stuk offroad haalde de auto een gemiddeld verbruik van 7,6 liter per 100 kilometer. Hoewel dit meer dan twee liter boven de fabrieksopgave ligt, valt het ons helemaal niet tegen. Rijd je meer kilometers op een constante snelheid, dan zal het verbruik dalen en komt de fabrieksopgave in de buurt. Hoewel de boordcomputer meestal wat te positief is, zagen we waardes verschijnen - na veel snelwegkilometers - die verrassend dicht bij de 5,3 l / 100 km ligt.