Zuinig zonder moeite
De facelift is aangegrepen om de vernieuwde éénlitermotor uit de drieling Aygo/108/C1 ook in de Yaris te monteren. Door wat kleine technische ingrepen is de motor niet sterker geworden - nog steeds is 68 pk beschikbaar - maar kom je op 1 liter benzine wel verder. Volgens Toyota is het verschil bijna 4 kilometer! Zonder moeite haalden wij een testverbruik van exact 5 liter per 100 kilometer, wat slechts 0,9 liter verwijderd is van de fabrieksopgave. Met wat meer moeite moet die waarde nog beter benaderd kunnen worden. Ondanks zijn beperkte vermogen, voelt de Yaris niet traag aan. Omdat wat andere versnellingsbakverhoudingen zijn gekozen dan bij zijn kleinere broertje, moet je een keer extra schakelen om de '100' aan te tikken. Dit heeft een gunstig effect op zowel het snelheidsgevoel als ook de daadwerkelijke acceleratie. Ondanks een extra gewicht van zo'n 150 kilogram, voelt de Yaris niet langzamer op de standaardsprint. Dat is hij wel, maar nog steeds komt de auto prima mee met het overige verkeer. Op de snelweg verlang je naar wat extra vermogen. Inhalen doe je het beste door terug te schakelen naar de vierde versnelling - met de fijn schakelende pook - omdat het anders wel erg lang duurt.
Toyota mag het design van de Yaris dan flink onder handen genomen hebben, het grootste verbeterpunt is de isolatie. Alleen bij acceleratie hoor je de driepitter roffelen, maar zelfs dat geluidsniveau is erg laag. Op constante snelheid is het een oase van rust en waan je je in een klasse hoger én een grotere motor in het vooronder. Harder dan 120 moet je echter niet rijden, want dan begin je de motor toch wel te horen. Dit heeft echter weinig te maken met de isolatie, aangezien het blokje bij 120 km/u al 3.500 toeren maakt. Wat de auto echt mist is een zesde verzet. De 1.3 is daar wel van voorzien dus als het past, zouden wij sterk adviseren die bak aan de 1.0 te koppelen. Dit zorgt niet alleen voor minder lawaai, maar ook voor een lager verbruik.