Absurd
De 165 pk en voorwielaandrijving voldeden wat ons betreft prima. Ondanks dat het oneerbiedig het instappertje genoemd kan worden, komt de CX-5 er vlot mee door het verkeer. Wat ons misschien nog wel het meest daarbij verbaasde, was het absurde verbruik dat door de boardcomputer vermeld werd: 6,7 liter per 100 kilometer. Dat is gezien de routes door bergachtig landschap en af en toe stevig doorrijden een prestatie van jewelste voor een SUV. We hebben het niet kunnen controleren met eigen metingen, maar gezien het feit dat Mazda zelf 6,0 liter opgeeft, hebben we aardig vertrouwen in de cijfertjes van de auto zelf.
Opvallend bij de slingerende bergweggetjes was de algehele souplesse en zeker ook het bochtenwerk in het bijzonder. Voor een hogere auto snijdt de CX-5 eenvoudig alle bochtjes aan en voelt het allemaal erg gemakkelijk. De aangepaste dempers hebben daar een belangrijk aandeel in. Bijzonder was dat de bijrijder zich bij het bochtenwerk wat minder prettig voelde. Dat kon ondergetekende bevestigen toen van positie werd geruild. Met het stuur in handen voelt het allemaal super vertrouwd, terwijl je op de bijrijdersstoel toch meer de hoogte van de auto in negatieve zin ervaart. De stilte in de auto is opvallend te noemen. Temeer omdat dit bij de eerste generatie anders was. Eerder genoemde wijzigingen aan het exterieur zorgen voor wat minder windruis, maar de flink toegevoegde isolatie en het dikkere glas zijn de hoofdreden dat vervelende bijgeluiden nu buiten de koets gehouden worden.

Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

SsangYong Korando 2.0 Sapphire 2WD

Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited

Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense

Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Exclusive

Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition








