Stadscrosser
Al heeft de 500X de looks van een compacte SUV, de auto zal in de praktijk weinig zand-, laat staan modderpaden moeten bedwingen. Door zijn grotere bodemvrijheid komt hij wel verder dan de gemiddelde hatchback, maar met enkel aandrijving op de voorwielen zal je al snel grip verliezen. Vierwielaandrijving is overigens wel te verkrijgen, maar enkel in combinatie met de tweeliter MultiJet diesel. Toch is het geen gemis. De 500X voelt zich als een vis in het water op de gebaande paden. Sturen gaat met ruim voldoende gevoel - al zou de tegendruk wat groter mogen zijn - en de voorwielen doen precies wat je ze opdraagt. Ondanks het hoger liggende zwaartepunt helt de auto niet overmatig over in snel genomen bochten. Door het ruime vermogen en - al bij 1.750 toeren per minuut vrijkomende - koppel is de 500X behoorlijk schakellui te rijden. Toch is het wisselen van de verzetten geen straf met de prettig schakelende zesbak. Op dit moment is het de enige transmissie en valt er niet te kiezen voor een automaat voor de benzinemotor. Later kan een negentraps automaat optioneel gekoppeld worden aan deze motor.
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine
Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium
Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation