Subaru Forester 2.0D Comfort

- 26 augustus 2015

Als een zespitter

Dat niet meer fabrikanten kiezen voor de boxer-opstelling voor hun diesels is vreemd. Dit gevoel krijg je als je rijdt met de Forester 2.0D. De motor loopt zo goed als schokvrij, is stil en doet qua verfijning niet onder voor een motorblok met twee cilinders meer. Vanuit stilstand werkt de CVT echter niet mee aan een verfijnde indruk. Vooral tot zo'n 20 kilometer per uur joelt de motor behoorlijk. Daarboven is het wel prettig stil. Ondanks de bijna 1.600 kilo gewicht heeft de motor geen enkele moeite om de gang er in te brengen. De standaardsprint verloopt net binnen de 10 seconden en uiteindelijk winnen de elementen de strijd bij 188 km/u. Maar de auto leent zich niet echt voor een sportief rijgedrag. Comfortabel cruisen is wat beter past bij zowel de motor als het onderstel. Dit komt ten goede voor het verbruik. Met in het achterhoofd de hoge carrosserie, vierwielaandrijving en de automaat, is een gemiddeld testverbruik van 6,4 liter per 100 kilometer behoorlijk zuinig. Met iets meer moeite is de fabrieksopgave van 0,3 liter lager te behalen of zelfs te verbeteren.

148 pk
350 Nm
188 km/h
9,9 s
6,4 (6.1) l/100km
158 g/km
G
22%
€ 34.995
€ 46.791
€ 858 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

  • Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • 2013 - Subaru Forester 2.0i Lineartronic Executive AWD

  • 2008 - Subaru Forester 2.0D Executive