Afgeladen
Het is niet het enige waarmee de Kadjar zijn bestuurder tot hulp wil zijn. Verwonderd raak je er niet meer van, maar het is toch wel fijn dat de auto beschikt over een inparkeerhulp, dodehoekwaarschuwing, rijbaanassistentie en een noodstopsysteem. Het is mooi om te zien dat systemen die een paar jaar geleden nog waren voorbehouden aan auto's uit het topsegment nu hun weg vinden naar modale auto's.
Afgelopen week hoorde ik hem weer eens op een feestje voorbijkomen: "Oh, je rijdt Renault. Dan zal je wel last van je rug hebben." Natuurlijk is dat een opmerking van een hokjesman die met geen enkel argument van zijn 'grappen' af te krijgen is, maar wie in de Kadjar kilometers heeft gemaakt zal daar ongetwijfeld een poging toe willen doen. De leren stoelen zitten vorstelijk en zijn met de elektrische verstelling goed af te stemmen op de persoonlijke zitwensen. Ook na een vrijwel onafgebroken rondje Nederland kwamen we soepel uit de auto. Achterin is de hoofd- en beenruimte goed voor elkaar. Hooguit zou je daar een iets meer gevormde zitting wensen in plaats van het vlakke en gladde leer. Die bank is trouwens eenvoudig in twee gelijke delen plat te leggen met twee hendels die staand onder de achterklep te bereiken zijn. Zo kan je makkelijk met een kar vol bouwmarktmaterialen direct bezig met inladen. Voor het inlaadgemak heeft Renault de kofferruimte voorzien van twee losse delen die de vloer vlak maken. Een prima idee, maar ze hadden op zijn minst even met een klittenbandje vastgezet moeten worden, want op een slechte weg klepperen ze haast de bagageruimte uit. Dan moet natuurlijk niet kunnen in een auto van 34 mille.