Ford S-MAX 2.0i-16V

Arno Lommers - 15 juli 2006

Intro

Sinds kort staan de opvolgers van de Ford Galaxy, die een drieling was tesamen met de Seat Alhambra en Volkswagen Sharan, in de showroom. Ford heeft namelijk niet één nieuw ruimteschip in het programma opgenomen, maar geeft de klant direct keuze tussen een sportief of klassiek model. Zie daar: de S-Max en de nieuwe Galaxy. In de korte tijd dat het duo op de markt vertoeft is al duidelijk dat de dynamische S-Max in grotere getale verkocht wordt. Vreemd? Zeker niet, zo blijkt als ik na deze rijtest weer uitstap. De Galaxy is bedoelt voor de échte veel vervoerder die comfort wenst op de lange afstand, de S-Max is perfect voor de huisvader die ruimte nodig heeft om minimaal drie kinderen op sleeptouw te nemen, maar het strakke rijgedrag van zijn vroegere hatchback of stationcar niet in wil leveren.
Verschillen tussen de S-Max en Galaxy: de laatste oogt iets minder dik, de daklijn loopt kaarsrecht naar achteren door en heeft een uitrusting die meer op comfort gericht is.

145 pk
190 Nm
197 km/h
10,9 s
onb (8.1) l/100km
194 g/km
F
22%
€ 32.550
€ 32.550
€ 597 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • 2016 - Ford S-Max 2.0 TDCi 180 pk Powershift Titanium

  • 2011 - Ford S-MAX 2.2 TDCI S-Edition Individual

  • 2010 - Ford S-MAX 2.0 SCTi Powershift

  • 2008 - Ford S-MAX 2.2 TDCi Titanium