Slot
Aan het eind van deze rijtest blijft de S-Max mij bij als een heerlijk rijdende, ruime en goed uitgeruste auto. Zijn rijgedrag strookt met het dynamische uiterlijk, alles heel goed met elkaar in balans en de 2-litermotor is zeker een niet te krap bemeten krachtbron. Zeker met de twee optionele extra zitplaatsen is de variabiliteit van het interieur van hoog niveau en de bagage-/opbergruimte zijn keurig voor elkaar.
De minpunten waar Ford nog eens naar zou kunnen kijken betreffen het rempedaal dat wel erg diep weg kan zakken en de plastic interieurlijsten. Ook het feit dat de boordcomputer altijd opnieuw op de favoriete functie gezet moet worden na het starten en de aan-/uitknoppen van de cruiscontrole kunnen opzij gezet worden. Maar dat zijn allemaal kleine dingetjes waar je een auto als de S-Max niet om mag laten staan.
Voor de prijs van € 32.550 biedt de auto gewoon erg veel waar voor zijn geld. Een automaat is momenteel nog niet leverbaar, maar komt volgend jaar in combinatie met een 2.3-litermotor of een geknepen versie van de huidige TDCi-diesel.
Het zou mij niet verbazen als de concurrentie moet gaan oppassen voor deze auto. De Mitsubishi Grandis en de basisuitvoeringen van de Renault Espace hebben er een geduchte tegenstander bij.
- Dynamisch uiterlijk
- Rijgedrag strookt met exterieurlijnen
- Ruimteaanbod
- Rempedaal zakt diep weg bij noodstop
- Cruiscontrolebediening mag eenvoudiger
- Plastick interieurlijsten