Groots beschaafd
Zoals gezegd is de Q7 ietwat gekrompen. Bij de eerste aanblik is het nog steeds een imposante auto, maar lijkt hij behoorlijk kleiner dan zijn voorganger, méér dan die enkele centimeters. Door de strakke lijnen over de flanken, met de opwaartse lijn over de portieren als beste voorbeeld, oogt hij compacter en toch ook stoerder. Aan de voorzijde is het nieuwe familiegezicht te zien. Nog steeds is er de single-frame grille, maar deze is strakker gesneden. Het is even wennen, daarna begin je het meer en meer te waarderen. Ook past deze grille goed bij het meer hoekige design van de carrosserie.
Uiteraard is Audi's grootste SUV te krijgen met een variëteit aan kleuren en wielen. De combinatie van de fraaie bruine lak en het niet al te grote lichtmetaal maken dat de uitstraling - voor zover dat kan met een auto in dit segment - beschaafd is. Dat hij wat minder hoog op z'n pootjes staat, helpt in deze ook mee. Details maken de auto af. Voorzien van onder andere het S-Line pakket, onderscheidt hij zich door bijzonder gevormde achterspoiler, een zwarte 'diffuser' en zilverkleurige panelen op de flanken met de opschrift 'quattro'. Het zijn subtiele aanpassingen, maar maken het totaalplaatje net wat aantrekkelijker. Blijft dat de forse buitenmaten in Nederland verre van praktisch zijn. Parkeerplekken zijn over het algemeen te klein, zowel in de breedte als in de lengte. Dus moet je enigszins rekening houden met het plekje dat je kiest. Gelukkig zorgen de sensoren en camera's rondom er voor dat je ook in krappe posities de Q7 veilig parkeert.