Oud met nieuw verenigd
Met de M-Klasse begaf Mercedes-Benz zich voor het eerst in de markt van luxe SUV's; een segment waar tot dusver voornamelijk het chique Range Rover met de scepter zwaaide. De in 1997 geïntroduceerde premium SUV van de Duitsers moest offroad-kwaliteiten met zijdezacht rijgedrag op asfalt combineren. Dit was een combinatie die toentertijd voornamelijk in de Verenigde Staten veelgevraagd was, dus het is niet verwonderlijk dat de eerste generatie daar van de band rolde. De opgedane kennis met de in die tijd spartaanse G-Klasse werd gecombineerd met het comfort en de luxe uitstraling van de limousines van Mercedes.
Het betekende een daverend succes aan de andere kant van de oceaan en in Europa plaveide het model de weg voor alle SUV's en crossovers die daarna nog zouden volgen. Inmiddels zijn we toe aan de vierde generatie van het model, dat sinds 2015 door het leven gaat als GLE. Anno 2019 moet je als fabrikant alles uit de kast halen om een dergelijke carrosserievorm te verdedigen. We maken in onze testauto dan ook kennis met mild hybrid-techniek, verbeterde aerodynamica en een nieuw ontwikkelde luchtvering.