DS 5 BlueHDi 150 Chic

- 28 januari 2016

Franse weelde

Een volledig nieuw merk testen, dat maken we niet zo vaak mee. Toch kwam er vorig jaar een nieuw merk bij, hoewel het opereert onder de PSA-vlag. We hebben het dan natuurlijk over DS, dat vanaf nu zelfstandig haar modellen aan de man brengt. Een reden hiervoor moet met name in het verre oosten gezocht worden, want op de Chinese markt smullen ze van de premium auto's. Ook Citroën zag de voitures onder het toenmalige DS-label als warme broodjes over de toonbank gaan, wat zelfs resulteerde in types speciaal voor China. Tel daar het behoorlijke succes van het label in Europa bij op en dan is te verklaren dat ze in Parijs behoorlijk tevreden zullen zijn geweest. Dat bood perspectief voor een eigen premiummerk en inmiddels is het zover. Met de facelift van de Citroën DS5 is dit model als eerste ''omgebadged'' tot DS 5 en is er geen logo van Citroën meer te vinden op en in de auto, tenzij je op onderdelen gaat zoeken. Is het merk in het rijtje Lexus en Infiniti te plaatsen of gaat die vlieger niet op voor de nieuwe DS 5?

150 pk
370 Nm
210 km/h
9,8 s
6,5 (4) l/100km
103 g/km
C
22%
€ 32.940
€ 49.240
€ 903 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2012 - Citroën DS5 200 THP Sport Chic