Een ingewikkeld vraagstuk
In vergelijking met de voorganger is de nieuwe XC90 een veel betere auto geworden. Met een leeftijdsverschil van 13 jaar kon dat ook bijna niet anders. Je ziet, merkt en voelt aan alles dat Volvo veel tijd, geld en energie in deze opvolger heeft gestoken om de concurrentiepositie te verbeteren. En dat is gelukt. De XC90 behoort nu tot de absolute top onder de full size SUV's. Qua rijeigenschappen huppelt de Volvo zijn concurrenten niet langer achterna. En qua materiaalkeuze, afwerking en bedieningsergonomie van het interieur weet de Volvo zelfs een koppositie in te nemen. Geldt dat ook voor de bijzondere aandrijflijn van de T8 Twin Engine AWD? Ten dele wel. De tweeliter viercilinder benzinemotor is wellicht de beste in zijn soort. En ook met de elektromotor is weinig mis.
De minpunten zitten zoals zo vaak in details. De accucapaciteit had - zeker wanneer je enkel langere afstanden rijdt - best wat groter mogen zijn. Ook het gebrek van een cardanas - en daarmee het gebrek van 'echte' vierwielaandrijving - is betreurenswaardig. De elektromotor op de achteras kan een mechanische verbinding met de brandstofmotor niet onder alle omstandigheden compenseren. Het forse gewicht van 2.250kg en het geringe financiƫle voordeel van elektrisch rijden zetten mij tot slot aan het denken; zou een gewone XC90 T6 AWD feitelijk niet de betere en verstandigere keuze zijn? Zeker wanneer je het bijtellingsvoordeel achterwege laat is dat een vraagstuk om serieus over na te denken alvorens blindelings de T8 te kiezen.
- Technologisch vooruitstrevend
- Prachtige materialen en afwerking in interieur
- Onderstelafstemming beter dan bij voorganger
- Geen 'echte' vierwielaandrijving
- Hoog ledig gewicht van 2.250kg
- Elektrisch rijden niet goedkoper dan op benzine