Volvo S60 2.4D Edition

Anton Lefeber - 19 juli 2006

Het interieur

Het binnenste van de Volvo S60 is een oase van rust en duidelijkheid. Al bij het openen van de deur valt een berustende indruk over de bestuurder heen. Dit komt mede door de functionele vormgeving van het interieur en het dashboard, gladde en strakke lijnen voeren de boventoon. De rechte middenconsole en de vloeiende vormgeving van het dashboard zorgen ervoor dat bedieningsknopjes duidelijk geplaatst kunnen worden voor de bestuurder. Op het gebied van ergonomie valt er dan ook weinig tot niets aan te merken, alles is vrijwel intuïtief te bedienen. Het linker gedeelte van het dashboard, gedeeltelijk achter het stuur, is volledig ingenomen door bedieningsknopjes voor de hoofdverlichting en mistlampen. De middenconsole is als het ware in drieën te delen. In het bovenste gedeelte zit de geïntegreerde audioinstallatie, wat via de 9 speakers een fenomenaal geluid oplevert. Het middelste gedeelte is ingenomen voor de functies van de ventilatie en de gescheiden te regelen klimaatcontrole. Het onderste gedeelte tenslotte is bestemd om het stabiliteitssysteem uit dan wel aan te zetten, de hoofdsteunen op de achterbank om te laten klappen en de recirculatiestand te bedienen. Tevens is hier de sigarettenaansteker gemonteerd, door vele personen zal deze echter als 12 volt aansluiting gebruikt worden. De gebruikte materialen in het interieur zijn van een mooie kwaliteit en net verwerkt. De afwerking van zowel het dashboard als de rest van het interieur is zeer goed, alleen aan de grootte van de naden is de leeftijd van het model enigszins af te zien.

De uitrusting van de testauto is mede door de optionele Audio Line II en het Edition pakket zeer uitgebreid te noemen. Audio Line II omvat een klasse 3 Volvo Guard Alarm, een uitgebreid audiosysteem met cd-wisselaar en 9 speakers en een afstandsbediening in het stuurwiel. In het Edition pakket zitten onder andere de elektronische klimaatcontrole, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter, een met leder beklede handremgreep en een aluminium inleg in het dashboard. Vooral de aluminium inleg in het dashboard doet de uitstraling ervan goed. Het breekt de kleurstelling van het interieur, in mat donker grijs uitgevoerd. Het instrumentarium wijkt qua ergonomie niks af van de rest van het dashboard, twee grote en twee kleine meters geven de meest belangrijke informatie overduidelijk weer. De schaalverdeling van de meters laat niks tot de verbeelding over, de aluminium randjes eromheen fleuren het geheel enigszins op. Naast de al genoemde stuurwielbediening van het audiosysteem wordt ook de cruise-control via knopjes op het stuur bediend. Ook hier wordt meteen duidelijk dat de ergonomie van groot belang is geweest voor de ontwerpers en ingenieurs van Volvo. Zowel de grootte, plaatsing als de bediening van de knopjes voelen bijna direct vertrouwd aan.

Waar Volvo zich vooral in de markt positioneert als een veilig merk, komt dit tevens tot uitdrukking in het zitcomfort voor- en achterin. Vooral de voorstoelen zullen niet misstaan als vervangende exemplaren voor de stoelen thuis. ‘Zetels’ zijn in dit geval wellicht een betere beschrijving voor de exemplaren die in de S60 (en andere modellen van Volvo) gemonteerd worden. Zodra plaatsgenomen wordt in de zetel, is gelijk de ondersteunende functie van een stoel duidelijk. Ook is het fijn om in het achterhoofd te houden dat ook het hoofd wordt ondersteund door een speciaal ontwikkelde anti-whiplash hoofdsteun. Ook aan de zithouding is gedacht door Volvo, een natuurlijke positie achter het stuur is een handomdraai geregeld. Vanzelfsprekend is dat het ruimteaanbod voorin goed is. Lichtelijk tegenvallend is de ruimte achterin. Zowel de been- als hoofdruimte is als matig te bestempelen, zodanig dat een bestuurder van 1,8 meter maar net comfortabel achter zichzelf kan plaatsnemen. Wat weer pleit vóór de S60 is dat de zithouding goed is. Door de coupé-achtige vorm van de carrosserie is tevens de bagageruimte relatief beperkt, 424 liter houdt niet over. Dit is alsnog uit te breiden tot 808 liter door het neerklappen van de achterbank.

163 pk
340 Nm
210 km/h
9,5 s
5,2 (6.5) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 33.180
€ 43.750
€ 802 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Lexus IS 220d Business

  • 2019 - Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2014 - Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • 2011 - Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2010 - Volvo S60 D5 Summum